,

Pozycjonowanie organiczne – czym jest i jakie są jego wady i zalety?

Pozycjonowanie organiczne

Pozycjonowanie organiczne strony internetowej w wyszukiwarce Google to proces niezwykle złożony. Stwierdzenie, że polega on wyłącznie na rozszerzeniu profilu linków przychodzących, jest nieuprawnionym uproszczeniem. Aby wykonywane działania miały szansę przynieść rezultat, jakiego oczekujemy, należy skupić się na różnych aspektach – nie można zapomnieć między innymi o optymalizacji witryny oraz o właściwej strategii content marketingu.

Strategia pozycjonowania opracowana w sposób maksymalnie kompleksowy, która będzie brała pod uwagę wyjściowy status witryny, ma szansę wzmocnić pozycję serwisu w rankingu wyszukiwań organicznych.

W naszym tekście znajdziesz wszystko o pozycjonowaniu, co może Cię zainteresować – informacje te przydadzą się zarówno osobom, które dopiero zaczynają się zagłębiać w temat pozycjonowania, jak i tym, którym pojęcie to nie jest zupełnie obce. Zapraszamy do lektury!

Czym jest pozycjonowanie organiczne?

Pozycjonowanie organiczne to działania, które wykonywane są w obrębie pozycjonowanej strony oraz poza nią, których celem jest zwiększenie widoczności oraz pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Dlaczego bycie widocznym i zdobycie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania jest tak ważne? Codzienne korzystanie z wyszukiwarki Google stało się dla wielu osób tak naturalne, jak codzienna toaleta. W społeczeństwie przyjęło się nawet stwierdzenie, że Google wie wszystko. Masz jakieś pytanie? Szukasz określonego towaru lub usługi? Zapytaj “wujka Google”.

Wpisując konkretne hasło, w odpowiedzi na nie otrzymasz listę wyników wyszukiwania. Będzie ona zawierała zarówno linki sponsorowane (reklamy), jak i wyniki organiczne (inaczej zwane też naturalnymi lub bezpłatnymi). W które wyniki chętniej klikasz?

Pozycjonowanie stron internetowych to właśnie pozycjonowanie organiczne. Jeśli chcesz wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, obok tzw. linków sponsorowanych wybierz pozycjonowanie.

Organiczne i płatne wyniki wyszukiwania – jak wyglądają?

Jakie są najważniejsze różnice pomiędzy płatnymi a organicznymi wynikami? W wynikach organicznych wyświetli się każda strona, która dostała się do indeksu Google. Najwyżej wyświetlają się te strony WWW, które algorytmy wyszukiwarki oceniły jako najlepiej pasujące do danego słowa kluczowego.

Wśród elementów, które składają się na linki bezpłatne, wyróżnić można m.in.:

  • title – tytuł strony,
  • description – opis strony,
  • adres url.

Jest to absolutne minimum – taki schemat dotyczy wszystkich stron wyświetlanych w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. To jednak nie wszystko.

Wyniki wyszukiwań w Google

Wyniki organiczne i płatne Google Ads

Jeżeli chcesz, aby Twoja strona wyróżniła się na tle innych wyników wyszukiwania, możesz zastosować dodatkowo mikroformaty. Rich snippets (rozszerzone fragmenty kodu HTML) okazują się wyjątkowo pomocne w efektywniejszej promocji serwisu. Jaka jest ich największa zaleta? Są całkowicie darmowe, a także wyświetlają dodatkowe informacje przy Twoim adresie URL! Co możesz dodać? Ciekawą opcją są np. gwiazdki – oceny, jakie zostały przyznane przez Twoich klientów.

ratings stars

Rozszerzone wyniki wyszukiwania – ocena produktu, cena i informacja o stanie magazynowym

Z kolei wyniki płatne to zbiór konkretnych serwisów internetowych, które wykupiły reklamy w systemie Google Ads (wcześniej Adwords) na wybrane frazy.

Ponadto linki płatne oznaczone są jako reklama – nie sposób tego nie zauważyć. Reklamy wyświetlają się bezpośrednio nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania. Organiczne rezultaty, które otrzymamy po wpisaniu wybranego hasła, są skonstruowane według pewnego schematu, przez co od strony wizualnej, wszystkie wyglądają dosyć podobnie.

Zalety pozycjonowania organicznego

Inwestycja w pozycjonowanie organiczne to droga rozwoju firmy, którą docenia coraz większa liczba przedsiębiorców. Działania związane z SEO rozpoczyna się od wyboru słów kluczowych, na które Twoja strona powinna być widoczna. Wysokie pozycje strony w wynikach Google to wiele korzyści. Wybraliśmy najważniejsze, jakie mogą być i Twoim udziałem, gdy zdecydujesz się na pozycjonowanie swojej strony internetowej:

Wysoka widoczność w Google

Optymalizacja strony, odpowiednia strategia content marketingu, pozyskiwanie wartościowych odnośników do strony – to wszystko ma szansę przełożyć się wysoką widoczność Twojego serwisu w Google.

Stały napływ użytkowników

Pozycjonowanie na odpowiednie słowa kluczowe sprawi, że nowi klienci będą znajdować Twoją ofertę o wiele częściej, a co ważne, trend ten nie powinien się także zmienić, po zakończeniu działań. Wszystko dzięki temu, że Twoja strona wyświetli się na najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe.

Wzrost sprzedaży

Jeżeli prowadzisz działalność biznesową, to możesz liczyć na większą konwersję – stale rosnąca liczba nowych klientów to więcej sprzedanych towarów i usług!

Wzrost rozpoznawalności

To kolejna istotna korzyść, którą przyniesie pozycjonowanie stron – Twoja marka stanie się rozpoznawalna wśród internautów!

Stali czytelnicy/klienci

Zyskasz grono wiernych klientów, którzy tak przyzwyczają się do Twojej marki, że nie przyjdzie im do głowy, aby sprawdzać ofertę konkurencyjnych firm.

Niski koszt pozyskania użytkownika

Usługi SEO bardzo często generują wiele niższe nakłady finansowe, niż w przypadku innych form promocji firmy.

Efekty utrzymują się długo

Uzyskanie wysokich pozycji w przypadku inwestycji w SEO nie jest krótkotrwałe, a uzyskane efekty utrzymują się długo i są stabilne.

Pozycjonowanie organiczne – wady

Gdyby pozycjonowanie organiczne serwisów internetowych miało wyłącznie same zalety, to korzystaliby z niego wszyscy, bez żadnych wyjątków. Zachowując jednak zawodową uczciwość, musimy przyznać, że można wskazać również i słabą stronę pozycjonowania. Każdy musi samodzielnie porównać potencjalne korzyści i wady – i na podstawie szczegółowej analizy podjąć decyzję, czy w jego przypadku, inwestycja w pozycjonowanie ma szansę przynieść spodziewane efekty biznesowe.

Efekty nie pojawiają się od razu, pozycjonowanie trwa długo

To chyba jedna z największych wad, która dotyczy pozycjonowania organicznego. Przedsiębiorcy przeważnie chcą, aby efekty inwestycji były widoczne teraz, zaraz i natychmiast. Inwestując w pozycjonowanie strony w naturalnych wynikach wyszukiwania, trzeba się natomiast uzbroić w cierpliwość.

W zależności od tego, jaka jest wyjściowa kondycja serwisu internetowego i jak bardzo konkurencyjna jest branża, pierwsze efekty działań prowadzonych przez specjalistów SEO, mogą być widoczne dopiero po kilkunastu tygodniach lub po kilku miesiącach, a nawet po roku. Nie ma jednak tego złego – gdyż jeśli już się uda osiągnąć wymarzone wysokie pozycje, realizując krok po kroku opracowaną strategię, to przeważnie są dosyć stabilne.

Wymaga dużo nakładów pracy i kosztów na początku

Pozycjonowanie niektórych serwisów internetowych będzie wymagało dużo nakładów pracy oraz kosztów na samym początku realizowania strategii. Chodzi tu zarówno o nakłady finansowe, jak i czas potrzebny na realizację konkretnych zadań. Im gorszy będzie stopień optymalizacji strony i im mniej przyjazna będzie ona dla użytkowników, tym już od samego początku trzeba się liczyć z koniecznością większych nakładów, niż w przypadku strony odpowiednio zoptymalizowanej.

Nie można zagwarantować efektów

Nawet najlepszy specjalista od pozycjonowania, który na działaniach SEO zjadł zęby (te przysłowiowe oczywiście), nie może zagwarantować tego, że Twoja strona internetowa znajdzie się na pierwszym, czwartym czy ósmym miejscu w rankingu wyszukiwarki Google. Dlaczego tak jest?

Po pierwsze, roboty skanujące zawartość stron WWW i oceniające ich kondycję, korzystają z algorytmu, na który składa się wiele czynników. Jak dużo ich jest? Co do tego są różne zdania, jednak przyjęło się uważać, że aspektów wpływających na pozycję w rankingu jest przynajmniej 200.

Po drugie – pozycja konkretnej strony internetowej w rankingu nie zależy tylko i wyłącznie od zaangażowania pozycjonera w skrupulatny proces realizacji strategii – dużo zależy też od działań konkurencji. Im bardziej zaciekle prowadzona jest walka, tym trudniej jest się przebić do grona szczęśliwców, którzy znajdą się na pierwszej stronie z bezpłatnymi wynikami wyszukiwania.

Czy pozycjonowanie organiczne jest dla każdego?

Co do zasady, to raczej tak. Z pozycjonowania organicznego korzystają przedstawiciele różnych branż. Wśród klientów agencji SEO wskazać można mikro i małe firmy, a także przedsiębiorstwa zasługujące na miano korporacji.

Walkę o wysokie pozycje w rankingu wyszukiwań bezpłatnych zaciekle prowadzą właściciele sklepów internetowych, a także przedsiębiorcy działający w sektorze usług. Nie ma też znaczenia czy prowadzisz działalność na obszarze całego kraju, czy tylko w określonym regionie, choć w tym drugim przypadku lepszym rozwiązaniem okaże się pozycjonowanie lokalne.

Kiedy pozycjonowanie może nie zadziałać? SEO nie przyniesie spodziewanego rezultatu biznesowego (nie zwiększy konwersji ani nie spowoduje nagłego wzrostu odwiedzalności serwisu) jeżeli będziesz chciał wypromować produkt, który dopiero wypuszczasz na rynek i który jest zupełnie nieznany szerszej społeczności. Dlaczego? Powód jest prosty – użytkownicy sieci szukają w wyszukiwarce wyłącznie tego, co znają i o czym wiedzą! Zależy Ci na efektywnej promocji nowego towaru lub usługi? Skorzystaj z rozbudowanej strategii content marketingu!

Pozycjonowanie czy Google Ads – kiedy warto?

Google Ads (poprzednio AdWords) to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którym zależy na tym, aby wyniki prowadzonej kampanii zobaczyć w krótkim czasie. Jeżeli chodzi o linki sponsorowane to też właściwy kierunek w przypadku branż o niezwykle dużej konkurencyjności, w przypadku których przebicie się do ścisłej dziesiątki wydaje się praktycznie niemożliwe, zwłaszcza jeżeli budżet przeznaczony na organiczne pozycjonowanie nie jest zbyt wysoki.

W ramach programu Google Ads możliwe jest tworzenie kampanii reklamowych nastawionych zarówno na promocję serwisu, jak i sprzedaż konkretnych produktów czy usług. Google Ads wcale nie musi wykluczać inwestycji w SEO. Te dwie drogi marketingowe doskonale się uzupełniają i pozwalają maksymalnie wykorzystać dostępne możliwości pozyskiwania nowych klientów w sieci.

Podsumowanie

Zależy Ci na tym, aby pozyskać w sieci jak największą liczbę użytkowników? Postaw na pozycjonowanie i linki organiczne! Stopniowo, krok po kroku, dąż do wyznaczonego celu biznesowego. Chcesz, aby działania cechowały się jeszcze większą efektywnością? Spróbuj połączyć pozycjonowanie z kampanią reklamową Google Ads – szybko przekonasz się, jak bardzo może wzrosnąć zasięg Twojej strony internetowej!

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 10 Średnia: 5]