Na forach toczą się dyskusje a temat tego, jak algorytm wyszukiwania mógł zostać zmieniony w związku z integracją danych społecznych, personalizacją wyników wyszukiwania czy też w końcu z wprowadzonym w tym roku instant serach.

Prawdę mówiąc, rdzeń wyszukiwania niewątpliwie został ostatnio zmodyfikowany, ale w znacznej mierze ulegał zmianom w przeciągu ostatnich kilku lat. Nadal jednak wyszukiwanie jest w dużej mierze kierowane przez domain authority, treść bogatą w słowa kluczowe oraz przez linki, które są głównym motorem przekazującym domain authority oraz kluczem do rankingu jakości treści.

Co zostało istotnie udoskonalone, to sposób w jaki wartość linków jest obliczana. Oczywiste jest, że  nie wszystkie linki są sobie równe, ale jakie są dokładne czynniki, które wpływają na ich autorytet? Aktualnie jest to przesunięte daleko poza zwykłe przekazywanie wartości PageRank, a na wagę łącza wpływa znaczna liczba czynników.

Lokalizacja  linku na stronie

Kilka patentów wyszukiwarek internetowych zostało złożonych i wszystkie wskazują na to, że lokalizacja linku na stronie wpływa na jego wagę. Zwykle największą wagę mają link umieszczone bezpośrednio w treści strony. Z kolei linki charakteryzujące się najmniejszą wagą to te umieszczone w stopce strony lub w strukturze nawigacji.

Anchor Text

Anchor tekst jest uważany za jeden z najważniejszych czynników branych pod uwagę przy ustalaniu znaczenia linku przychodzącego. Ponadto wydaje się, że Google często filtruje linki na podstawie zbytniej optymalizacji. Na przykład, nagłe pojawienie się 50 linków przychodzących z niskiej jakości witryn i z identycznym anchor tekstem jest często dość spektakularnym wskazaniem płatnych linków.

Otaczający tekst

Tekst otaczający link jest jednym z bardziej niedocenianych elementów branych pod uwagę przy określaniu wartości linków, tekst otaczający link sam w sobie jest istotny dla określenia trafności i wagi linku . Poza zrozumieniem znaczenia linku, Google korzysta z tego elementu dla oceny zdjęć i filmów wideo.

Temat strony

Nie powinno być żadną niespodzianką, że link ze strony powiązanej tematycznie znaczy więcej niż link ze strony zawierającej listę luźno powiązanych linków.

NoFollow

Wielu webmasterów błędnie ocenia blogi  jako świetny sposób na podniesienie wartości linku. Patrząc z zewnątrz, ma to sens. Blogi są często aktualizowane i prowadzone przez osoby fizyczne, zwiększając tym samym  prawdopodobieństwo otrzymania odpowiedzi na wniosek o link. Jednak obecnie umieszczenie linku na blogu nie ma już tak dużego znaczenia jak było to kiedyś, gdyż większość platform blogowych defaultowo dodaje atrybut nofollow do każdego linku.

Według Matt Cuttsa: „W wyszukiwarce Google, linki nofollow nie przekazują PageRank i i powodują niepobieranie anchor  tekstu” („In Google, nofollow links don’t pass PageRank and don’t pass anchortext.”).

Czy jednak naprawdę jest tak, że Google ignoruje wartość linków całej blogosfery?  Nie, chociaż ich wpływ często nie jest bezpośredni. Ponadto, co istotne, linki tego typu nawet w przypadku kiedy są nofollow mogą w znacznym stopniu przyczynić się do wzrostu ruchu w witrynie.

Autorytet linkującej  domeny

Niewątpliwie najważniejszym czynnikiem znacząco wpływającym na wagę linku jest autorytet strony, na której link się znajduje. W zależności od autorytetu strony likującej, można prawie całkowicie złagodzić wpływ czynników tłumiących.

Wiek strony

Jego wpływ jest raczej znikomy, ponieważ nie ma zdecydowanej korelacji pomiędzy wiekiem a autorytetem domeny, chociaż starsze linki są ogólnie uznawane za bardziej wartościowe. Z kolei grono świeżych linków z wyników QDF ma zasadnicze znaczenie dla rankingu Google News.

Robots.txt

Linki przychodzące ze stron wyłączonych w pliku robots.txt są praktycznie bez znaczenia.

Wzajemne linkowanie

Linki zwrotne powodują zazwyczaj obniżenie wagi linku, szczególnie jeżeli występują  między mniejszymi  witrynami, ale to trochę uproszczone podejście.

Kiedy wiarygodne, zajmujące wysoką pozycje w rankingu strony internetowe linkują między sobą (link z  treści), to w mniejszym stopniu wpływa to na spadek wagi takiego linku. Spadek wagi występuje natomiast zwykle w przypadku mniejszych i/lub z niższym autorytetem  stron, w odniesieniu do których podejrzane są pojawiające się w ciągu krótkiego okresu czasu wzajemne powiązania.

Całkowita ilość linków

Im więcej linków wychodzących ze strony, tym mniej wartościowe są takie link. Linki zasadniczo dzielą miedzy sobą PageRank strony. Podobnie jak promienie światła, im większy podział, tym słabsze są poszczególne linki. Dlatego budowie linków często lepiej służy skupienie się na poszukiwaniu treści, która nie zawiera innych linków wychodzących.

Wyróżnienie linków

Linki, które wyglądają jak linki w tradycyjnym sensie (zmiana koloru, podkreślenie, pogrubienie) mają większą wagę, niż linki nie wyróżniające się z tekstu, jednak znaczenie tego czynnika jest raczej marginalne.

(Źródło: http://searchenginewatch.com/3641519)