Przewodnik do rel canonical – jak i dlaczego (nie)
Co to jest tag kanoniczny?
Tag kanoniczny jest znacznikiem meta umieszczanym w sekcji kodu HTML na poziomie strony internetowej. Mówi on wyszukiwarkom internetowym, który URL jest kanoniczną (podstawową) wersją wyświetlanej strony. Jego przeznaczeniem jest zapobieganie indeksowania duplikatów stron przez wyszukiwarkę internetową poprzez konsolidowanie „mocy” tych stron w jednej kanonicznej stronie.
Jak tag kanoniczny jest używany?
Tag kanoniczny jest stosunkowo szybkim rozwiązaniem problemu duplikowania treści. Jeżeli witryna internetowa generuje i wyświetla tą samą (lub bardzo podobną) zawartość pod różnymi adresami URL, to tag kanoniczny powinien być użyty do ich zebrania i przypisania im jednej głównej (kanonicznej) wersji.
Spójrzmy na listę URLi duplikujących zawartość:
- http://example.com/przyklad.htm (strona podstawowa)
- http://www.example.com/przyklad.htm (ups, wszystkie strony są dostępne również z przedrostkiem www)
- http://example.com/przyklad.htm?ref=inna-strona (to wygląda na sposób śledzenia źródeł odwiedzin)
- http://example.com/przyklad.htm?sort=cena (w ten sposób użytkownicy widzą produkty od najtańszego do najdroższego)
- http://example.com/przyklad.htm/drukuj (lekka wersja do druku bez reklam i grafiki).
Kanoniczny tag odwołujący się do podstawowej strony (http://example.com/przyklad.htm) powinien zostać umieszczony w nagłówku każdej z wymienionych stron.
Jak to jest realizowane?
Tag kanoniczny jest częścią nagłówka HTML strony internetowej. Kod dla powyższego przykładu powinien wyglądać następująco:
<link rel=”canonical” href=”http://example.com/przyklad.htm”/>
Poniżej przykład prosto od Google:
[singlepic id=80 w=320 h=240 float=none]
Zazwyczaj jest lepsze rozwiązanie
Tag kanoniczny nie jest zastępnikiem dla porządnej architektury serwisu, która przede wszystkim nie produkuje duplikatów zawartości. Zazwyczaj również występuje lepsze rozwiązanie w stosunku do tagu kanonicznego z perspektywy najlepszych praktyk SEO.
Poniżej przedstawione zostały rozwiązania opisanych wcześniej przykładów duplikowania niekorzystające z tagu kanonicznego.
Przykład 1: http://www.example.com/przyklad.htm
Ten adres to duplikat, ponieważ serwis dostarcza strony pod URLami w wersji z www i bez www. Jeżeli tag kanoniczny został użyty do wskazania wersji bez www jako kanonicznej, to i tak obie wersje będą nadal dostępne w przeglądarce internetowej, a więc obie wersje mogą być linkowane.
Tag kanoniczny, tak jak przekierowanie 301, nie przekazuje całej wartości linków z jednej strony do drugiej. W większości przekazuje, ale nie całkowicie. Szacuje się, że utrata wartości linków przy każdym z tych rozwiązań to około 1-10%. Pod tym względem obie metody działają tak samo. Lepiej jednak zastosować przekierowanie 301 zamiast tagu kanonicznego.
[singlepic id=81 w=320 h=240 float=none]
Kiedy przekierowanie 301 zostanie już skonfigurowane, użytkownik zawsze trafi do właściwej wersji strony – zostanie przekierowany do wersji kanonicznej. Jeżeli zdecyduje się umieścić link do strony, to z dużym prawdopodobieństwem umieści link do właściwej wersji (skopiuje go). Natomiast zastosowanie rozwiązania z tagiem kanonicznym podtrzymuje linkowanie do obu wersji stron i w ten sposób powoduje utratę części wartości linkowania.
Przykład 2: http://example.com/przyklad.htm?ref=inna-strona
Dostępność strony pod tym adresem może sprawić, że takie linki zostaną umieszczone w sieci. Kiedy użytkownicy będą w nie klikać, system śledzenia zostanie zafałszowany. Lepszym rozwiązaniem jest zapisanie strony odwołującej się, a następnie przekierowanie 301 do kanonicznego adresu URL. W ten sposób Internauci będą linkować i dzielić się poprawnym adresem i dzięki temu zapobiegnie się utracie tych 1-10% wartości ciężko pozyskanych linków.
[singlepic id=82 w=320 h=240 float=none]
Przykład 3: http://example.com/przyklad.htm?sort=cena
Adresy URL podobne do powyższego pojawiają się, kiedy użytkownik ma możliwość sortowania elementów w oparciu o różne kryteria, np. cenę. Zamiast stosowania tagu kanonicznego w tym przypadku wskazane byłoby użycie znacznika meta robots o wartości „noindex” (co jest równoznaczne z „noindex,follow”). Spowoduje to, że strona nie zostanie dodana do indeksu wyszukiwarki, a jednocześnie przekaże swoją wartość linkom na niej umieszczonym.
Przykład 4: http://example.com/przyklad.htm/drukuj
Jeżeli strony przygotowane do druku zawierają link powrotny do oryginalnej strony, to można zastosować znacznik robots „noindex”. Strona nie zostanie umieszczona w indeksie, a ewentualna wartości linków zostanie przekazana stronie kanonicznej.
Należy również pamiętać, że plik robots.txt jest przeznaczony do blokowania stron i katalogów przed indeksowaniem przez wyszukiwarki internetowe. Strona zablokowana w robots.txt nie przekazuje wartości linków, dlatego nie jest to dobre rozwiązanie dla duplikatów stron.
Uwagi
- Wsparcie przez wyszukiwarki jest różne.
Stopień wsparcia tagu kanonicznego przez wyszukiwarki internetowe jest bardzo zróżnicowany. Google wspiera go zarówno dla pojedynczej domeny, jak i pomiędzy różnymi domenami. Z kolei Bing traktuje tag kanoniczny tylko jako wskazówkę. - Są lepsze rozwiązania problemu duplikowania treści.
Poprawa systemów generujących zduplikowaną zawartość w pierwszej kolejności jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli nie jest to możliwe, należy zastanowić się nad innymi rozwiązaniami, jak przekierowanie 301 i znacznik noindex. - Niepoprawna implementacja może być katastrofą
Jeżeli zamierzasz zaimplementować tag rel „canonical„, upewnij się, że zrobiłeś to poprawnie przed wdrożeniem rozwiązania online. Pisaliśmy ostatnio o skutkach jakie może przynieść błędne wprowadzenie rel „canonical” we wpisie Katastroficzna kanonikalizacja
Co dalej?
Tag kanoniczny ma swoje zastosowania. Przynosi on wiele oszczędności czasu podczas rozwijania czy naprawiania serwisu. Nie jest to jednak rozwiązanie tak dobre, jak opisane powyżej alternatywy, ale jeżeli jest to jedyny sposób natychmiastowego przeciwdziałania duplikatom zawartości, to należy z niego skorzystać.
(Źródło: http://www.seomoz.org/blog/complete-guide-to-rel-canonical-how-to-and-why-not)