SERP z andotacjami +1

Pod koniec marca Google zapowiedziało wprowadzenie własnych „lajków”, czyli przycisków +1. Natomiast wczoraj, po dwóch miesiącach testów, oficjalnie potwierdziło wprowadzenie tej funkcjonalności w wyszukiwarce Google.com, twierdząc jednocześnie, że wyniki wyszukiwania mogą być bardziej przydatne i bardziej osobiste, kiedy będą rekomendowane przez zaufane osoby.

Do tej pory przycisk +1 był dostępny tylko w formie eksperymentu. Od wczoraj można go już umieszczać bezpośrednio na stronie. Google chwali się, że nawiązało w tym celu współprace z kilkoma popularnymi serwisami, m.in.: Marshable, O’Reilly, TechCrunch, na których to przycisk +1 ma się pojawić w przeciągu kilku dni. Przycisk +1 jest również od wczoraj dostępny w innych produktach Google, a mianowicie: Android Market, Blogger, wyszukiwarka produktów, serwis YouTube.

Przypomnijmy, przycisk +1 został wprowadzany, aby umożliwić użytkownikom Google polecenie strony wprost z wyników wyszukiwania, lub bezpośrednio z przeglądanej witryny. Zasada jego działania jest prosta – po zalogowaniu na konto Google można polecić wartościową stronę poprzez kliknięcie przycisku +1. Google podkreśla, że dodanie przycisku +1 do stron to świetny sposób na wyróżnienie jej zawartości strony w wyszukiwarce. Umieszczenie przycisku +1 na stronie zwiększa bowiem szansę na to, że użytkownicy na nią „zagłosują”.

Aby dodać do strony przycisk +1 należy w Narzędziach dla Webmasterów Google odwiedzić stronę generatora przycisku +1. Generator pozwala na skonfigurowanie przycisku dzięki możliwości: wyboru jednego z dostępnych rozmiarów i stylów przycisku, określenia używanego języka oraz wyboru różnego rodzaju opcji dodatkowych, takich jak chociażby włączenie licznika głosów (plusjedynek). Wygenerowany w ten sposób JS wystarczy następnie umieścić w kodzie strony.

Na razie adnotacje +1 wyświetlane są tylko w wyszukiwarce Google.com, ale w przyszłości maja być wprowadzane również w pozostałych krajach. Sam kod przycisku +1 jest już natomiast obsługiwany w 44 językach. Wiadomo, że przyciski +1 będą miał wpływ na pozycje witryny w wynikach wyszukiwania. Nie wiadomo jednak jak znaczące będzie to oddziaływanie. Analizując wypowiedzi Google, można się jednak spodziewać, że niemałe.

Czy jednak nowa funkcjonalność Google stanie się popularny wśród użytkowników? Przeszkodą w tym może być to, że na chwilę obecna zasięg przycisku +1 jest dość mocno ograniczony i obejmuje tylko użytkowników zalogowanych do konta Google. Jeżeli Google nic z tym nie zrobi szansa na to, ze przycisk +1 stanie się tak popularny jak facebookowy „lajk” jest raczej znikoma.

Ideę przycisku +1 prezentuje film wideo:

(Źródło: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/06/add-1-to-help-your-site-stand-out.html)