Mechanizm przypisywania autorstwa tworzony przez Google staje się tematem co raz większej liczby artykułów, poradników i spekulacji o możliwości wykorzystania autorytetu zweryfikowanych autorów w algorytmie wyszukiwarki Google. Ostatnio Eric Enge przeprowadził wywiad z Sagarem Kamdarem (Group Product Manager dla wyszukiwarki Google). W oparciu o ten wywiad z pracownikiem Google postanowiliśmy zebrać informacje na temat systemu autorstwa.
Po co komu autor
The main thing that we are trying to address is the faceless nature of the web.
Głównym problemem, któremu program autorstwa wychodzi naprzeciw, jest anonimowość w Internecie. Google zauważyło, że użytkownicy chcą znać autorów treści. System autorstwa umożliwi użytkownikom komunikację ze swoimi ulubionymi autorami.
Rozwiązanie ma dawać autorom możliwość wskazania treści swojego autorstwa, a użytkownikom umożliwić odnajdowanie treści danego autora. Wyniki wyszukiwania mogą być dostosowywane poprzez wyróznianie wyników powiązanych z autorem, którego preferuje użytkownik. Korzyści dla autorów to przypisanie im zawartości przez nich tworzonej oraz nowe możliwości angażowania użytkowników.
Jedną z najciekawszych funkcji systemu autorstwa jest możliwość przypisania autorowi jego treści publikowanych w różnych serwisach internetowych. Użytkownicy mają możliwość zobaczenia treści danego autora zebranych z różnych źródeł. Wpisując zapytanie w wyszukiwarce można znaleźć treści napisane przez wybranego autora na określony temat.
Metody przypisywania autorstwa
Metoda trzech linków
Metoda 3 linków polega na połączeniu ze sobą profilu Google autora, strony autora i strony artykułu w następujących krokach:
- Profil Google autora powinien w sekcji „Inne profile” wskazywać stronę autora (o autorze) w witrynie zawierającej treści.
- Strona autora w witrynie publikującej treści powinna wskazywać na profil Google autora za pomocą linku z atrybutem rel=”me”.
- Każda pojedyncza strona artykułu powinna wskazywać na stronę autora w witrynie za pomocą linku z atrybutem rel=”author”.
Metoda dwóch linków
Metoda 2 linków (dwustronnego powiązania treści) jest łatwiejsza w implementacji, bo nie wymaga linkowania strony autora, która często w ogóle nie występuje w witrynie:
- Na stronach z zawartością autora należy dodać link do profilu Google. Odnośnik należy uzupełnić o parametr
?rel=author
na końcu adresu URL, np.:<a href="https://plus.google.com/112905308774244928496?rel=author">
.
Przemek Sztal
</a> - W sekcji „Udziela się w:” („Contributor To”) profilu Google należy wskazać stronę główną witryny, w której autor publikuje treści.
Metoda z adresem e-mail
Metoda ta zakłada, że autor posiada adres e-mail w domenie, w której publikuje swoje treści (w przypadku naszego bloga będzie to adres @performancemedia.pl). Taki adres e-mail można zweryfikować w swoim profilu Google. Jest to sygnał, że profil danego użytkownika jest powiązany z witryną internetową. Następnie Google stara się powiązać artykuły w tej witrynie z profilem Google poprzez dopasowanie imienia i nazwiska (nazwy) autora. Dlatego na każdej stronie z treścią autora (stronie wpisu, artykułu, itp.) musi znajdować się informacja o autorze. Umiesczone tam nazwisko lub nazwa powinna być zgodna z nazwiskiem lub nazwą w profilu Google.
Niedawno Google udostępniło formularz ułatwiający przypisywanie autorstwa za pomocą adresu e-mail: https://plus.google.com/authorship
W artykułach pomocy pojawia się różne zalecenie co do danych, które muszą być umieszczone na stronie wpisu. Wcześniej mówiono o zweryfikowanym adresie e-mail, a teraz mówi się o nazwisku zgodnym z danymi w profilu Google+. Na tym blogu w podpisie można zobaczyć imię i nazwisko autora (zgodne z danymi w profilu Google+), które jest jednocześnie linkiem mailto:
do adresu e-mail w domenie @performancemedia.pl zweryfikowanego w profilu G+. I taka metoda w przypadku naszego bloga działa.
Zalety i wady metod przypisywania autorstwa
Obecnie Google zaleca stosowanie jednej z dwóch metod: dwustronnego powiązania treści lub metody z adresem e-mail, choć metoda 3 linków jest nadal wspierana.
Metoda dwustronnego powiązania treści wymaga wstawienia dodatkowych linków w witrynie, w przeciwieństwie do metody z adresem e-mail. Z kolei metoda z adresem e-mail jest bardziej zależna od mechanizmów ustalających powiązanie treści z profilem Google, ponieważ nie występuje bezpośrednie powiązanie linkami. W przypadku metody z adresem e-mail ograniczeniem jest konieczność posiadania maila w tej samej domenie co witryna publikująca treści. W przypadku wpisów gościnnych takie rozwiązanie zwykle nie wchodzi w grę – wtedy należy wykorzystać metodę dwustronnego powiązania.
Narzędzie do testowania autorstwa
Rich Snippets Testing Tool może posłużyć do sprawdzania poprawności implementacji znacznika rel=”author”. Narzędzie jest pomocne w przypadku obu metod wykorzystujących wzajemne linkowanie, ale nie działa (na razie) dla metody z weryfikacją adresu e-mail.
Autor w wynikach wyszukiwania
Podstawowymi kryteriami pojawienia się autora w wynikach wyszukiwania są:
- poprawna implementacja przypisywania autorstwa
- wysokiej jakości zdjęcie w profilu Google.
Większość osób piszących online może zostać zakwalifikowana do programu przypisywania autorstwa. Zależy to w zasadzie tylko od poprawnej realizacji oraz czasu potrzebnego na przemierzenie witryny przez Google.
Opisy w wynikach wyszukiwania wzbogacone o prezentację autora nie są jedynymi korzyściami wynikającymi z wykorzystania systemu przypisywania autorstwa. W dłuższej perspektywie program autorstwa może być wykorzystywany przez wyszukiwarkę do określania autorytetu autora oraz w formie sygnałów społecznościowych i tym samym wpływać na pozycję stron w wynikach wyszukiwania. Jeszcze większy wpływ na pozycje może być widoczny dla wyników wyszukiwania spersonalizowanych w oparciu o aktywność w usłudze Google+. Wtedy promowanie treści danego autora w SERP może zależeć od jego powiązań w sieci Google+ z użytkownikiem (kręgi, +1-ki). Wszystkie te argumenty przemawiają za stosowaniem metod przypisywania autorstwa w witrynie, nawet jeśli efekty tych działań nie będą od razu widoczne.
Wcześniejsze artykuły na temat przypisywania autorstwa:
Znaczniki autorstwa rel=”author” i rel=”me”
Znacznik autorstwa a wyniki wyszukiwania
Powiedz Google, że jesteś autorem
Dzięki wielkie za przydatne informacje!
Super post Przemek, masz tylko literówkę w zdaniu – Odnośnik należy uzupełnić o parametr ?rel=”author”
Za dużo o jeden cudzysłów, chyba powinno być Odnośnik należy uzupełnić o parametr ?rel=author”
Wasz blog, to jeden z lepszych blogów dotyczących e-marketingu w Polsce, oby tak dalej:)
@Konrad: Dzięki za miłe opinie i zwrócenie uwagi na literówkę. Faktycznie w parametrze URL nie powinno być cudzysłowu (rel=author). Już poprawiłem.
Wszystko fajnie – niestety tylko nawet jesli powyzsze linkownie obraz i tak moze sie nie pojawic
a to wszystko przez kolejna selekcje google.