Search Engine Ranking Factors 2011

Search Engine Ranking Factors 2011

Od 2005 roku SEOmoz przeprowadza co 2 lata badania, których wynikiem jest ranking czynników wpływających na pozycje stron w wynikach wyszukiwarek internetowych. Nadszedł moment oficjalnego opublikowania raportu Search Engine Ranking Factors 2011. Warte zauważenia jest, że po raz pierwszy zagregowane opinie 132 specjalistów SEO zestawiono z danymi korelacji poszczególnych czynników opracowanymi na podstawie 10271 wyszukiwań w Google.com. Ze względu na obszerność dokumentu wyniki zostały podzielone na grupy elementów, np. odnoszących się do poziomu strony, poziomu całej domeny lub związanych z linkowaniem. W raporcie, oprócz wyników badań ankietowanych i wskaźników korelacji dotyczących konkretnych czynników, znalazły się bardziej ogólne opinie i przewidywania.

Przyszłość wyszukiwania – prognozy SEO

Według większości specjalistów czynniki, które będą zyskiwały na znaczeniu w algorytmach wyszukiwarek w najbliższej przyszłości to:

  • analiza postrzegania wartości witryny/strony przez użytkowników,
  • sygnały społecznościowe na poziomie stron,
  • sygnały społecznościowe na poziomie domeny,
  • dane użytkowników (CTR, wskaźnik powrotu do strony SERP, itp.),
  • czytelność/użyteczność/design zawartości.

Udział grup czynników w algorytmie wyszukiwarek

Wykres na podstawie odpowiedzi ankietowanych pokazuje jak poszczególne grupy czynników wpływają na pozycje stron w wynikach wyszukiwania. Największe znaczenie mają:

  • miary związane z linkowaniem na poziomie strony i domeny,
  • użycie słowa kluczowego na poziomie strony i domeny,
  • sygnały społecznościowe na poziomie strony.

Specyficzne współczynniki algorytmu

W odpowiedziach na szczegółowe pytania respondowani wyrazili przekonanie, że w niektórych zapytaniach faworyzowane są „duże” marki oraz, że istotne znaczenie ma algorytm QDF (ang. Query Deserves Freshness) modyfikujący wyniki wyszukiwania w oparciu o “świeżość” zapytania, dotyczący tzw. gorących tematów.

Czynniki zmniejszające wartość linków

Najbardziej negatywny wpływ na wartość linków mają:

  • ukrywanie linków przed użytkownikiem za pomocą stylów CSS,
  • kara nałożona na stronę, na której znajduje się link,
  • umieszczenie linku w znaczniku noscript.

Negatywne czynniki na poziomie strony

Jako czynniki na poziomie strony mające negatywny wpływ na pozycje specjaliści najczęściej wymieniali:

  • linki do strony z witryn hostujących złośliwe oprogramowanie,
  • “przeoptymalizaowanie” strony,
  • wysoki odsetek zewnętrznych linków do strony z tekstami odnośników nasyconymi słowami kluczowymi.

Negatywne czynniki na poziomie domeny

Czynniki na poziomie całej domeny negatywnie wpływające na ocenę witryny:

  • hostowanie złośliwego oprogramowania w witrynie,
  • cloaking (prezentowanie innej treści użytkownikom i Googlebotowi),
  • strony w witrynie sprzedające linki.

Podsumowanie

Raport jest wartościowym źródłem wiedzy na temat tego co obecnie jest najważniejsze w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Z jednej strony dokument jest esencją doświadczeń specjalistów z branży marketingu internetowego z całego świata, z drugiej zaś zawiera dane korelacji, które opierają się na matematycznych obliczeniach. Zestawienie rezultatów z własnymi doświadczeniami może być inspirujące w dalszych działaniach SEO. Skróconą wersję raportu wraz z komentarzem i wyjaśnieniami dotyczącymi metodologii można zobaczyć w prezentacji Randa Fishkin:Ranking Factors Data 2011: SMX Elite Sydney

 

Źródło: http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors