Search Engine Ranking Factors 2011
Od 2005 roku SEOmoz przeprowadza co 2 lata badania, których wynikiem jest ranking czynników wpływających na pozycje stron w wynikach wyszukiwarek internetowych. Nadszedł moment oficjalnego opublikowania raportu Search Engine Ranking Factors 2011. Warte zauważenia jest, że po raz pierwszy zagregowane opinie 132 specjalistów SEO zestawiono z danymi korelacji poszczególnych czynników opracowanymi na podstawie 10271 wyszukiwań w Google.com. Ze względu na obszerność dokumentu wyniki zostały podzielone na grupy elementów, np. odnoszących się do poziomu strony, poziomu całej domeny lub związanych z linkowaniem. W raporcie, oprócz wyników badań ankietowanych i wskaźników korelacji dotyczących konkretnych czynników, znalazły się bardziej ogólne opinie i przewidywania.
Przyszłość wyszukiwania – prognozy SEO
Według większości specjalistów czynniki, które będą zyskiwały na znaczeniu w algorytmach wyszukiwarek w najbliższej przyszłości to:
- analiza postrzegania wartości witryny/strony przez użytkowników,
- sygnały społecznościowe na poziomie stron,
- sygnały społecznościowe na poziomie domeny,
- dane użytkowników (CTR, wskaźnik powrotu do strony SERP, itp.),
- czytelność/użyteczność/design zawartości.
Udział grup czynników w algorytmie wyszukiwarek
Wykres na podstawie odpowiedzi ankietowanych pokazuje jak poszczególne grupy czynników wpływają na pozycje stron w wynikach wyszukiwania. Największe znaczenie mają:
- miary związane z linkowaniem na poziomie strony i domeny,
- użycie słowa kluczowego na poziomie strony i domeny,
- sygnały społecznościowe na poziomie strony.
Specyficzne współczynniki algorytmu
W odpowiedziach na szczegółowe pytania respondowani wyrazili przekonanie, że w niektórych zapytaniach faworyzowane są „duże” marki oraz, że istotne znaczenie ma algorytm QDF (ang. Query Deserves Freshness) modyfikujący wyniki wyszukiwania w oparciu o “świeżość” zapytania, dotyczący tzw. gorących tematów.
Czynniki zmniejszające wartość linków
Najbardziej negatywny wpływ na wartość linków mają:
- ukrywanie linków przed użytkownikiem za pomocą stylów CSS,
- kara nałożona na stronę, na której znajduje się link,
- umieszczenie linku w znaczniku
noscript
.
Negatywne czynniki na poziomie strony
Jako czynniki na poziomie strony mające negatywny wpływ na pozycje specjaliści najczęściej wymieniali:
- linki do strony z witryn hostujących złośliwe oprogramowanie,
- “przeoptymalizaowanie” strony,
- wysoki odsetek zewnętrznych linków do strony z tekstami odnośników nasyconymi słowami kluczowymi.
Negatywne czynniki na poziomie domeny
Czynniki na poziomie całej domeny negatywnie wpływające na ocenę witryny:
- hostowanie złośliwego oprogramowania w witrynie,
- cloaking (prezentowanie innej treści użytkownikom i Googlebotowi),
- strony w witrynie sprzedające linki.
Podsumowanie
Raport jest wartościowym źródłem wiedzy na temat tego co obecnie jest najważniejsze w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Z jednej strony dokument jest esencją doświadczeń specjalistów z branży marketingu internetowego z całego świata, z drugiej zaś zawiera dane korelacji, które opierają się na matematycznych obliczeniach. Zestawienie rezultatów z własnymi doświadczeniami może być inspirujące w dalszych działaniach SEO. Skróconą wersję raportu wraz z komentarzem i wyjaśnieniami dotyczącymi metodologii można zobaczyć w prezentacji Randa Fishkin:Ranking Factors Data 2011: SMX Elite Sydney
Źródło: http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors