Zarówno SEO jak i SEM to coraz popularniejsze narzędzia stosowane do promocji stron internetowych. Wbrew powszechnej opinii te dwa zwroty nie są zamiennymi terminami oznaczającymi promocję stron w przeglądarce.

Co zatem oznacza akronim SEM, a co SEO?

SEM

Źródło: pixabay.com, autor FirmBee

SEM – Search Engine Marketing

SEM, czyli Search Engine Marketing to nic innego jak szeroko rozumiany marketing w wyszukiwarkach, czyli szereg działań promocyjnych, które mają pozytywnie wpłynąć na pozycje serwisu w wynikach wyszukiwania. W ramach SEM dopuszczalne są działania zarówno za pomocą płatnych wyników wyszukiwania, jak i naturalnych, organicznych.

SEM jest terminem dużo szerszym niż SEO, które jest ściśle związane z organicznymi wynikami wyszukiwania. SEM to ogólny proces marketingowy, który ma na celu skierowanie jak największego ruchu na reklamowane – poprzez płatne wyniki wyszukiwania lub naturalne wyniki wyszukiwania – strony witryny.

Wśród działań SEM można między innymi wyróżnić:

  • optymalizacja
  • pozycjonowanie
  • kampanie artykułów i linków sponsorowanych

Powszechnym uogólnieniem definicji SEM jest następujące równanie:

SEM = SEO + PPC

SEM zatem jest działaniem globalnym, którego poszczególne składowe są ze sobą ściśle powiązane i najlepiej działają w kolektywie.

SEO

Źródło: pixabay.com, autor FirmBee

SEO – Search Engine Optimization

SEO jest jednym z elementów składających się na marketing w wyszukiwarkach. Jest to przedsięwzięcie długofalowe, na którego efekty trzeba poczekać nawet kilka miesięcy. Głównym zadaniem optymalizacji SEO jest zbadanie struktury oraz zawartości serwisu pod kątem zrozumienia ich przez roboty wyszukiwarki. Dzięki SEO witryna posiada poprawną architekturę, strukturę, treści oraz odpowiednio dobrane frazy kluczowe, co sprawia, że witryna osiąga lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

Wyróżnia się dwa rodzaje optymalizacji SEO – on-site i off-site SEO.

On-site SEO to nic innego jak optymalizacja strony  – struktury, treści oraz dopasowanie fraz kluczowych. Daje to możliwość na dokładne dopasowanie podstron do intencji fraz kluczowych. Zoptymalizowana witryna pod kątem zawartości i struktury zaczyna wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na pożądane frazy. On-site SEO skupia się na elementach technicznych oraz na treści, która znajduje się na poszczególnych podstronach. Odpowiednia optymalizacja metatagów oraz nagłówków H1, ale także treści na stronie daje szansę na powiększenie puli fraz, na które jest wyświetlana strona  w organicznych wynikach wyszukiwania.

Drugim rodzajem czynności w ramach pozycjonowania jest tzw. off-site SEO. Jest to zewnętrzne wsparcie optymalizacji on-site. Polega na pozyskiwaniu linków z powiązanych tematycznie witryn, które cechują się odpowiednią widocznością w wyszukiwarce, posiadają wysoki autorytet i są chętnie odwiedzane przez użytkowników. Głównym celem publikacji sponsorowanych jest pozyskiwanie wartościowego ruchu i budowa sieci powiązanych ze sobą linków, prowadzących do optymalizowanej witryny.

SEO czy PPC?

Stawiając pytanie – SEO czy PPC należy spojrzeć na obie metody optymalizacji z pewnego punktu widzenia.

Jeżeli właścicielowi strony zależy na szybkim efekcie biznesowym, warto wtedy zainwestować w działania związane z płatnymi wynikami wyszukiwania. Prawidłowo ustawiona kampania szybko przyniesie pierwsze zyski, jednak ze względu na ograniczony czas trwania (zależny przede wszystkim od budżetu), przestanie działać wraz z zakończeniem kampanii.  Kampanie PPC, czyli pay per click, trwają i działają tak długo, jak długo jest ona finansowana z budżetu.

Wynik wyszukiwania z kampanii PPC
Wynik wyszukiwania z kampanii PPC

Jeżeli właściciel strony zależy na długotrwałych wynikach i poprawie obecnej widoczności witryny, warto zainwestować w działania SEO. Pozycjonowanie pozwoli nie tylko na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania, ale także wewnętrzną optymalizację strony pod kątem aktualnych wytycznych wyszukiwarki. Dobrze zoptymalizowana strona ma szansę na osiągnięcie dobrych pozycji organicznych na dłużej.

Organiczny wynik wyszukiwania Organiczny wynik wyszukiwania

Na co zatem się zdecydować? Warto postawić na powyższe działania równocześnie – dobrze ustawiona płatna kampania oraz regularne prace optymalizacyjne w obrębie witryny, to klucz do długotrwałego sukcesu strony. Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania oraz link sponsorowany daje podwójną szansę na pozyskanie Klienta. Warto działania PPC wspierać działaniami SEO, gdyż spore część użytkowników wyszukiwarki omija płatne wyniki wyszukiwania na rzecz tych organicznych.

Działania z zakresu marketingu internetowego to nie tylko działanie nad kondycją witryny i widocznością w wynikach wyszukiwania, ale także ciągła budowa autorytetu i rozpoznawalności marki. Skuteczny marketing to taki, który skupia się na wsparciu powyższych aspektów, pozwala to na osiągnięcie długotrwałych i zadowalających efektów.