W zeszłotygodniowym piątkowym cyklu „Whiteboard Friday” Rand Fishkin opowiadał o tym jak tworzyć unikalną i interesującą treść na stronach e-commerce (np. sklepach internetowych), która dodatkowo przyciągałaby naturalne linki. Zawartość takich stron nie jest zazwyczaj ciekawa, bowiem ten sam produkt często oferuje kilka czy kilkadziesiąt innych sklepów internetowych, tak wiec trudno jest pozyskać dla nich naturalne linki. Można to jednak zmienić, wystarczy stworzyć wartościowe i unikalne oferty produktów, takie które przyniosą ruch, zwiększenie konwersji, itd.

Przeciętna strona produktu składa się ze standardowego zdjęcia produktu dostarczanego przez producenta wraz z innymi informacjami, ceny, opisu, tytułu oraz przycisku „Dodaj do koszyka”. Zamieszczone informacje są zwykle powielanymi na wielu stronach informacjami od producenta produktu.

Poza tym zazwyczaj strony tego typu nie posiadają zbyt wiele wartości dodanej. Problemem jest to, że takich stron są w Internecie dziesiątki lub setki. W związku z tym nie ma powodu, dla którego ktoś miałby linkować akurat do konkretnej z tych strony, poza sytuacją, w której nikt inny nie ma w ofercie danego produktu, produkt posiada najniższą cenę, bądź też linki zostały kupione. Jednak konkurowanie ceną w Internecie jest bardzo trudne, a płatne linki źle postrzegane przez Google. Dodatkowo informacje uzyskane od producenta powodują duplikację treści – jest ona prawie taka sama na stronach wielu sklepów.

Strony produktów można jednak tworzyć w o wiele lepszy sposób, przy niezbyt dużym nakładzie pracy w stosunku do konkurencyjności jaką w ten sposób można uzyskać.

  1. Tytuł (title + h1).
    Postępowanie z tytułem musi być ostrożne, ponieważ ludzie szukają zwykle konkretnego produktu. W związku z tym nie powinno się zbytnio zmieniać tytułu, zwłaszcza jeśli składa się on z wielu słów. Przy krótkim tytule można rozważyć dodanie opisowego tekstu po nazwie produktu, bądź kilku słów kluczowych, wybranych z tych które są najczęściej dodawane do frazy wyszukiwania produktu przez Internautów. Nie jest to jednak konieczne. Można pozostawić tytuł w standardowej formie, a unikatowość zapewnić w innych sekcjach strony.
  2. Zdjęcia.
    Umieszczanie jednego zdjęcia sugerowanego przez producenta jest błędnym podejściem. O wiele lepszym rozwiązaniem jest robienie zestawu własnych, dobrych zdjęć, dokładnie prezentujących produkt. Korzyścią nie jest wyłącznie posiadanie własnych, unikalnych zdjęć, ale również możliwość ich udostępniania. Daje to tym samym szanse zdobywania naturalnych linków. Zalecane jest także wstawianie kilku zdjęć prezentujących produkt z różnych perspektyw oraz możliwość powiększania zdjęć. Pozytywnym przykładem pod tym względem jest serwis http://www.zappos.com/. Należy jednak zwrócić uwagę na to, aby wyświetlanie kolejnych zdjęć nie powodowało duplikowania zawartości przez zmianę adresu URL.
  3. Tekst i opis.
    Unikalny tekst był kluczem do sukcesu firmy Woot, oferującej dziennie jeden produkt w atrakcyjnej cenie. Konkurencyjność w tym wypadku polega na niezwykle dobrze tworzonych tekstach, śmiesznych, interesujących i przyciągających nawet osoby nie zainteresowane zakupem. Jeżeli produkty opisywane są przez ludzi zajmujących się nimi, takich którzy dobrze znają i lubią dany produkt, to ich opisy są dużo lepsze.
  4. Statystyki.
    Istnieje wiele możliwości zamieszczania różnych danych statystycznych dotyczących produktów. Może to być: popularność w danej kategorii, trendy sprzedaży, informacje o innych produktach kupowanych przez użytkowników, którzy kupili dany produkt, i wiele wiele więcej. Dane są anonimowe, a mogą być interesujące dla wielu osób, które następnie mogą powołać się na nie i dodać link do źródła informacji.
  5. Porównania.
    Porównania produktów dostarczają informacji o tym jakie funkcje posiada jeden produkt w odniesieniu do możliwości drugiego produktu. Taki rodzaj wykresów/tabel dostarcza dodatkową wartość. Serwis staje się miejscem, gdzie nie tylko można dokonać zakupu, ale gdzie można najpierw wyszukać odpowiedni produkt. Poprzez budowanie zaufania i udostępnienie funkcjonalności poszukiwania właściwego produktu zwiększa się szanse na to, że produkt zostanie kupiony właśnie w takim serwisie.
  6. Treść generowana przez użytkowników.
    UGC jest sekcją, w której można wykazać się kreatywnością. Najbardziej popularne są komentarze i oceny. Ale tą funkcjonalność można zrealizować na wiele różnych sposobów. Ocena może być udostępniona w formie gwiazdek, checkboxów, przycisków „Lubię” / „Nie lubię”, itp. Formularz komentarzy może być zbudowany z kilku pól, dając tym samym możliwość zadania użytkownikom bardziej szczegółowych pytań, odnoszących się np. do czasu zakupu, doświadczeń lub poszczególnych funkcjonalności produktu.

Wszystkie opisane aspekty mogą uczynić stronę bardziej unikalną i wartościową. Wynikające z tego korzyści są oczywiste.

(Źródło: http://www.seomoz.org/blog/ecommerce-seo-making-product-pages-into-great-content-whiteboard-friday)