,

SEO dla startupów w 10 minut

 

SEO dla startupówGoogle przygotowało krótki tutorial SEO dla startupów – nowych, niezbyt rozbudowanych serwisów internetowych. Nie jest to rocket science, ale warto wiedzieć, do czego Google nadal przywiązuje wagę.

 

→ Zrób darmowy audyt SEO z pomocą SEO Navigatora!

Domena internetowa

Możesz dowolnie wybrać domyślny adres swojego serwisu między wersją z przedrostkiem www lub bez niego. Konsekwencją tego wyboru powinna być konfiguracja przekierowań 301 do wersji preferowanej w celu skonsolidowania sygnałów indeksowania, np. linków.

Przekierowanie 301 na wersję z www

Przekierowanie 301 na wersję z www

301 jako przekierowanie trwałe informuje wyszukiwarki internetowe, że powinny przetransferować wszystkie wskaźniki indeksowania z adresu źródłowego na docelowy. Czyli lepiej nie polegać na tym, że Google rozpozna duplicate content i sam scali wszystkie wskaźniki.

Narzędzia dla webmasterów Google

Weryfikacja witryny w Narzędziach dla webmasterów to naprawdę podstawa. Choćby ze względu na samą możliwość otrzymania ostrzeżenia informacji o nienaturalnym profilu linkowania lub nałożeniu kary przez wyszukiwarkę Google. Ustawienie przekazywania wiadomości z Narzędzi dla webmasterów na adres e-mail pozwala na błyskawiczne otrzymywanie powiadomień w sytuacjach krytycznych, takich jak zhackowanie witryny, wykrycie w niej złośliwego oprogramowania, problemy z przemierzaniem serwisu przez Googlebota.

Przekazywanie wiadomości z GWT na adres e-mail

Przekazywanie wiadomości z GWT na adres e-mail

Historia domeny

Historia domeny w Wayback Machine

Historia domeny w Wayback Machine

Domena, która wcześniej służyła celom spamerskim może znajdować się w filtrze wyszukiwarki. Aby sprawdzić domenę pod tym kątem warto przeanalizować:

  • listę słów kluczowych w Narzędziach dla webmasterów pod kątem niepożądanych fraz
  • wyniki wyszukiwania dla zapytania z operatorem site:
  • pozycję dla zapytania w formie nazwy domeny.

 
Jeśli są podstawy, aby sądzić że domena ma nałożoną karę w wyszukiwarce, należy wysłać prośbę o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia.

Pobierz jako Googlebot

Narzędzie Pobierz jako Googlebot w Narzędziach dla webmasterów pozwala na wskazanie konkretnego adresu URL w serwisie i sprawdzenie w jaki sposób zawartość strony jest widziana przez Googlebota. Za pośrednictwem narzędzia można również zgłosić adres URL do indeksu wyszukiwarki.

Pobierz jako Googlebot

Pobierz jako Googlebot

Funkcja przydaje się w przypadku tworzenia nowych podstron lub aktualizowania starych. Korzystając z niej można przyspieszyć odwiedziny Googlebota.

Narzędzie analityczne

Nawet jeśli narzędzie pokroju Google Analytics wydaje się nam na razie niepotrzebne, to gromadzenie danych od momentu uruchomienia serwisu pozwoli w przyszłości na dokładniejsze analizy.

Google Analytics w czasie rzeczywistym

Google Analytics w czasie rzeczywistym

Projekt witryny

Celem jest zapewnienie pozytywnych doświadczeń w użytkowaniu witryny wszystkim odwiedzjącym. Dlatego warto przeanalizować oczekiwania różnych grup użytkowników, dzieląc ich na przykład na: klientów i inwestorów, rodziców i dzieci, entuzjastów, klientów jednorazowych i lojalnych. Serwis powinien być użyteczny dla każdego z nich. Czy trafiając na podstronę (np. z wyników wyszukiwania) odwiedzający może zorientować się w którym obszarze witryny się znajduje i łatwo nawigować pomiędzy stronami? Każda podstrona powinna zawierać jeden czytelny, logiczny temat. Błędem jest kumulowanie wielu informacji (tematów) na jednej podstronie.

Konwersje

Należy zdefiniować co w naszym serwisie jest konwersją. Dla różnych grup użytkowników konwersją może być podjęcie innej akcji:

  • zapisanie się do newslettera
  • skontaktowanie się
  • kupienie produktu
  • wypróbowanie produktu.

 
Konwersja powinna być dostępna z poziomu każdej podstrony, np. w postaci przycisku Call To Action, nie wymagając od użytkowników dodatkowych kliknięć.

Zawartość tekstowa

Tekst na stronach powinien w naturalny sposób zawierać związane z tematem słowa kluczowe, w których ustaleniu pomoże Narzędzie propozycji słów kluczowych. Produkty i usługi mogą być nazywane inaczej przez użytkowników niż wewnątrz firmy. Lepiej jeśli tekst zawiera również te pierwsze zwroty. Zawartość powinna odpowiadać na pytania/potrzeby odwiedzających.
Każda strona powinna zawierać unikalny wątek, tytuł, meta description. Dla stron ze statycznymi adresami URL zalecaną praktyką jest umieszczenie frazy kluczowej w nazwie pliku (adresie URL), pisanej małymi literami, rozdzielonej myślnikami. Poza tym teksty wszystkich odnośników (wewnętrznych i zewnętrznych) powinny być opisowe. Dobrze zorganizowana struktura, opisowe teksty odnośników i unikalne tytuły pomagają w wygenerowaniu linków witryny (tzw. sitelinki) w wynikach wyszukiwania.

Linki witryny w wynikach wyszukiwania

Linki witryny w wynikach wyszukiwania

Pułapki SEO

  • zatrudnianie nieuczciwych pozycjonerów – jeśli gwarantują pozycje w wynikach wyszukiwania, to jest to zbyt piękne, aby było prawdziwe
  • korzystanie z SWLi i kupowanie linków przekazujących PageRank
  • skupianie się na wodotryskach kosztem indeksowalnego/przeszukiwalnego tekstu
  • długi czas wczytywania stron (Akamai przeprowadziło badanie, które pokazuje, że 2 sekundy są akceptowalnym progiem dla sklepów internetowych).

 

Pozycje w wynikach wyszukiwania

Sprawdź czy jesteś na pierwszym miejscu dla zapytania w postaci nazwy firmy. Powinny pojawić się również linki witryny. Na początku istnienia serwisu trzeba zaangażować użytkowników. W tym celu znajdź publiczność na istniejących forach, blogach i serwisach społecznościowych i wygeneruj szum wokół witryny.

Marketing w mediach społecznościowych

Obecność w mediach społecznościowych pozwala na dywersyfikację źródeł ruchu, zamiast polegania jedynie na odwiedzinach z wyników wyszukiwania.
Myśl całościowo – stwórz tożsamość firmy w kluczowych serwisach społecznościowych, pamiętając że chcesz połączyć użytkowników z punktem wejścia na ścieżkę konwersji. Skup działania w obszarach gdzie Twoja publiczność spędza wolny czas. Firma może mieć ograniczone zasoby, więc wykorzystaj to, że Twój pracownik korzysta z Twittera, Facebooka, Google+. Może reprezentować tam firmę i wchodzić w interakcje ze społecznością.

Źródło: googlewebmastercentral.blogspot.com/2012/06/seo-essentials-for-startups-in-under-10.html
Obrazek: developers.google.com/startups/

Zrób darmowy audyt SEO z pomocą SEO Navigatora!