Kilka miesięcy temu odbyło się seminarium dotyczące sitemap wideo. Google udostępniło również podsumowanie seminarium zawierające najważniejsze pytania wraz z odpowiedziami.

Całe seminarium obejmuje podstawy dotyczące sitemap wideo, a także najlepsze praktyki – prawie wszystko, co trzeba wiedzieć przy zgłaszaniu mapy witryny wideo.

1. Czy źródło/zawartość filmu może znajdować się na innej stronie? Na przykład, czy filmy umieszczone na YouTube będą uwzględniane w ruchu z wyszukiwań wideo dla danej witryny?

Tak, można użyć zewnętrznej strony do umieszczania filmów wideo. Tylko że strona odtwarzająca film – adres URL wewnątrz znacznika <loc> – musi należeć do danej witryny. Natomiast <video:content_loc> i <video:player_loc> mogą zawierać adresy URL z innej strony lub subdomeny.

Poniżej fragment poprawnej mapy witryny wideo, który pokazuje zawartość umieszczoną w innej subdomenie niż strona odtwarzająca film:

<url>
   <loc>http://www.example.com/videos/some_video_landing_page.html</loc>
   <video:video>
      <video:thumbnail_loc>http://www.example.com/thumbs/123.jpg
      </video:thumbnail_loc>
      <video:title>Grilling steaks for summer</video:title>
      <video:description>Alkis shows you how to get perfectly done steaks every time
      </video:description>
      <video:content_loc>http://video-hoster.example.com/video123.flv
      </video:content_loc>
      <video:player_loc  allow_embed="yes"  autoplay="ap=1">http://www.example.com/videoplayer.swf?video=123</video:player_loc
   </video:video>
</url>

2. Jeśli do umieszczania filmów wideo wykorzystywany jest serwis YouTube, to czy Google może sprawdzić kto jest jego prawowitym właścicielem?

Obecnie nie istnieje funkcja, która pozwalałaby sprawdzić kto jesteś właścicielem filmu wideo. Kwestia autorstwa jest trudnym problemem w sieci i nie dotyczy tylko wideo, ale prawie wszystkich typów zawartości.

3. Ponieważ Google jest właścicielem YouTube, to czy użytkownicy, którzy osadzają wideo w YouTube powinni również umieszczać w swoim  serwisie mapę witryny wideo, czy jest to niepotrzebne?

Google traktuje YouTube jako kolejne źródło materiałów wideo – dlatego nie trzeba umieszczać mapy witryny wideo, jeśli maja być indeksowane wyłącznie filmy dodane do YouTube. Jeśli jednak YouTube wykorzystywane jest jako platforma wideo online (np. ze stronami odtwarzającymi film we własnym serwisie), wówczas zalecane jest zgłoszenie mapy witryny wideo.

4. Ile czasu potrzebuje Google aby przyjąć i zweryfikować mapę witryny wideo?

Zgłaszanie mapy witryny wideo jest procesem składającym się z dwóch części:

  1. Najpierw sitemapa jest pobierana i przetwarza pod kontem występowania błędów składniowych. Dzieje się to w przeciągu kilku minut.
  2. Następnie pobierane są poszczególne elementy wskazane w Sitemapie, przeprowadzana jest ich kontrola, sprawdzenie metadanych, a na zakończenie wideo dodawane jest do indeksu. Ten krok w zależności od strony i obciążenia systemu może wymagać różnego okresu czasu

5. Jakie tagi i kategorie są najważniejsze w sitemapach wideo i mRSS? Czy można tworzyć własne kategorie, czy też istnieje lista z którą musza być zgodne?

Obecnie najważniejszymi metadanymi są tytuł i opis – oba są wymagane. Tag kategorii nie jest obowiązkowy, nie ma również listy z której musi być wybierany.

6. Czy na stronie musi być używany HTML5, aby dodać do niej sitemapę wideo? Czy HTML5 może pomóc w jej odkryciu? Albo, czy jeśli witryna jest zgodna z HTML5, to czy nadal należy przesyłać mapę witryny wideo?

Żadna z zasad wyszukiwania wideo nie zmieniła się w związku z wprowadzeniem HTML5. Zalecane jest umieszczenie mapy witryny wideo, niezależnie od znaczników użytych na stronie. HTML5 może być natomiast pomocne, chociażby dlatego, że tagi takie jak <video> ułatwiają robotom sprawdzenie, czy na stronie znajdują się jakieś filmy.

7. Jeśli do osadzenia filmu wideo użyta zostanie ramka iframe, to czy Google będzie w stanie nadal go znaleźć?

Nie jest zalecane wykorzystywanie ramek do umieszczenia zawartości wideo na stronie.

8. Czy można umieszczać wiele filmów pod jednym adresem URL?

Można, jednak nie jest to zalecana ze względu na użytkowników. Użytkownicy po kliknięciu w wynik wyszukiwania wideo, nie lubią  być zmuszani do szukania właściwego filmu wśród wielu dostępnych na stronie wynikowej.

9. Czy trzeba specjalnie tworzyć plik robots.txt, który dopuszcza Googlebota do sitemapy, czy po prostu wystarczy upewnić się, że Googlebot nie jest zablokowany?

Wystarczy upewnić się, że Googlebot nie jest zablokowany.

10. Czy warto umieszczać miniatury filmów, mimo że nie są używane? Czy Google tworzyć własne miniatury z filmów?

Googleboty starają się korzystać z udostępnionych miniatur pod warunkiem, że są tworzone poprawnie. Jeśli nie, starają się wygenerować własne. W związku z tym zalecane jest, aby zapewnić miniatury o wymiarach co najmniej 120×90 pikseli. Akceptowanych jest również wiele formatów miniatur, takich jak PNG i JPEG.

11. Czy istnieją jakieś ograniczenia rozmiaru pliku wideo?

W tej chwili nie ma ograniczenia rozmiaru zawartości pliku wideo zgłaszanego w mapie witryny wideo.

12. Czy jest jakiś sposób, aby wskazać transkrypcję lub napisy do filmu wideo?

Obecnie nie ma, ale być może pojawi się w najbliższym czasie.

13. Co zrobić, jeśli do wyświetlenia wideo używany jest Lightbox lub popup, czy taki film będzie nadal indeksowany?

Jest to zależne od sposobu użycia i tego jak jest renderowany, ale jeśli indeksowanie przez wyszukiwarki jest ważne, wówczas nie jest to najbezpieczniejsza metoda. W Centrum pomocy dla Webmasterów pracownicy Google wyjaśniają, że „Podczas projektowania witryny, ważne jest takie skonfigurowanie stron wideo aby nie wykorzystywały JavaScript i Flash”.

(Źródło: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2010/12/sending-video-sitemaps-q-holiday-cheer.html)

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz