Słowa kluczowe w SEO. Jak dobierać najważniejsze frazy kluczowe, które pomogą zdobyć nam rzesze klientów?

słowa kluczowe

Słowa kluczowe mają niezwykle ważne znaczenie w całym procesie SEO. To po wpisaniu odpowiednich fraz kluczowych w wyszukiwarkę Google zaczyna się pozyskiwanie potencjalnych klientów.

Zepsuł Ci się samochód. Nie wyobrażasz sobie jednak życia bez swoich czterech kółek, dlatego od razu wpisujesz do wyszukiwarki zapytanie “mechanik samochodowy”. W efekcie szybko znajdujesz polecanego specjalistę, który zajmie się Twoim samochodem jeszcze dziś.Nie sposób zaprzeczyć, że wyszukiwarka towarzyszy nam na co dzień w najróżniejszych sytuacjach. Jedyne, co dzieli nas dziś od zdobycia pożądanej wiedzy, to wpisanie kilku słów do Google.

Właśnie o nich będzie mowa w poniższym artykule. Wyrażenia, wpisywane do wyszukiwarki, skrywają w sobie ogromny biznesowy potencjał. Znajomość słów kluczowych, powiązanych z Twoim biznesem, możesz bowiem wykorzystać, aby zwiększać liczbę klientów i przychody Twojej firmy. Dowiedz się, jak to zrobić.

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to wyrażenia, które ludzie wpisują do wyszukiwarek internetowych, aby znaleźć pożądane informacje. Mogą to być zarówno pojedyncze wyrazy, jak i złożone z kilku słów frazy czy nawet całe zdania.

Oto kilka przykładów słów kluczowych:

  • zegarki damskie,
  • co to są słowa kluczowe,
  • restauracja Kraków.

Określa się je również często mianem “fraz kluczowych”, a poza branżą – “zapytaniami” czy “wyszukiwaniami w Google”.

Jak dobrać słowa kluczowe?

Większość osób ma koncepcję co do tego, na jakie słowa kluczowe ich strona powinna się wyświetlać w wyszukiwarce. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że nikt nigdy nie jest w stanie z głowy wymienić wszystkich słów kluczowych, które warto uwzględnić w strategii SEO dla danej firmy.

Nawet doświadczenie i wiedza na temat branży tu nie wystarczy. Aby odnaleźć jak najwięcej fraz powiązanych z daną działalnością, konieczne jest wsparcie specjalistycznych narzędzi.

Zanim jednak przystąpisz do ich wyszukiwania, sprawdź aktualne wyniki swojej strony i oczywiście osiągnięcia Twoich konkurentów.

Sprawdzanie własnych słów kluczowych (widoczności własnej domeny)

Aby sprawdzić, na jakie frazy wyświetla się Twoja strona w wyszukiwarce, wykorzystaj Google Search Console lub Senuto.

Przejrzyj prezentowane tam wyniki – nie przywiązuj uwagi do przypadkowych słów, niezwiązanych z Twoim biznesem. Skup się na tych, które mogą wpisywać do wyszukiwarki potencjalni klienci – to ich pozycjonowaniem należy się zająć.

Zastanów się również, jakich wyrażeń brakuje w prezentowanych tam wynikach.

Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?

Odnalezienie zapytań, na które wyświetlają się Twoi konkurenci, a Twoja strona nie, jest kluczowe w procesie pozycjonowania sklepu lub strony firmowej.

W sprawdzaniu słów kluczowych konkurencji również pomogą Ci narzędzia. Najłatwiej będzie Ci to zrobić za pomocą Senuto czy Ahrefsa.

Przeanalizuj więc kilka domen o tematyce i ofercie zbliżonej do Twojej. Skup się na tych stronach, które cechuje duża widoczność w Google.

Rodzaje słów kluczowych

Trudno zliczyć kombinacje, w jakich użytkownicy mogą wpisywać słowa kluczowe do wyszukiwarki. Wiele zapytań ma jednak pewne charakterystyczne cechy, na podstawie których da się wyróżnić kilka typów fraz kierowanych do Google.

Zastanawiasz się, na które z nich warto postawić w przypadku Twojej firmy? Poznaj najważniejsze rodzaje słów kluczowych:

Słowa ogólne – „Fat Head”

Słowa kluczowe typu fat head należą do najczęściej wyszukiwanych zapytań i odpowiadają za 18-19% ruchu w wyszukiwarce. Są to ogólne, krótkie wyrażenia, zawierające 1 lub 2 słowa.

O wysokie pozycje na tego typu zapytania walczy wiele firm. Ten rodzaj słów kluczowych cechuje się zdecydowanie największą konkurencyjnością, przez co trudno osiągnąć na nie wysokie pozycje. Zwykle wymaga to lat konsekwentnych działań.

Przykłady ogólnych słów kluczowych (fat head):

  • kosmetyki,
  • ubrania dziecięce,
  • marketing internetowy.

Frazy średnie – Chunky Middle

Słowa kluczowe typu chunky middle zawierają zazwyczaj 3 wyrazy. Generują one ok. 11-12% ruchu w wyszukiwarce.

Jak łatwo się domyślić, są one nieco bardziej precyzyjne niż słowa typu fat head.

Przykłady fraz chunky middle:

  • laptop do 2000 zł,
  • restauracje w Warszawie,
  • buty damskie adidas.

Długi ogon – Long Tail

Frazy typu long tail to zapytania najrzadziej kierowane do Google. Mimo wszystko odpowiadają one aż za 69-71% ruchu w wyszukiwarce. Zobacz kiedy warto stosować pozycjonowanie long tail.

Zawierają one zazwyczaj minimum 3-4 słowa. Ich liczba jednak nie jest tu najważniejsza. Znaczenie ma fakt, że w maksymalnym stopniu oddają intencję wyszukującego. Cechują się więc zdecydowanie największą precyzyjnością na tle opisywanych wcześniej rodzajów słów kluczowych.

Właśnie dlatego uwzględnienie ich w strategii SEO jest niezwykle opłacalne – dzięki nim docierasz do użytkowników, co do zainteresowania których zawartością Twojej strony nie może być wątpliwości. Co ważne, mniejsza częstotliwość wyszukiwań idzie w parze z mniejszą konkurencyjnością.

Przykłady słów kluczowych długiego ogona:

  • mokasyny damskie 37,
  • strategia content marketingowa dla e-commerce,
  • jakie płytki do małej kuchni wybrać.

Frazy brandowe

Frazy brandowe to słowa kluczowe bezpośrednio powiązane z marką.

Warto zdawać sobie sprawę, że odpowiadają one za wartościowy ruch i często są one źródłem najwyższej konwersji. W końcu internauci, którzy wpisują je do wyszukiwarki, znają daną firmę i wyraźnie są zainteresowani jej ofertą. Często są to po prostu stali klienci lub osoby, które na drodze researchu odnalazły daną markę lub została im ona polecona.

Przykłady fraz brandowych:

  • Performance Media,
  • Performance Media pozycjonowanie,
  • buty do biegania adidas.

Frazy lokalne

Frazy lokalne to zapytania zawierające nazwę miejscowości czy regionu.

Mają one bardzo duży potencjał – aż 46% wszystkich zapytań kierowanych do Google dotyczy firm lokalnych, a 80% takich wyszukiwań kończy się konwersją.

Przykłady fraz lokalnych:

  • biuro rachunkowe Kraków,
  • restauracja włoska Żoliborz,
  • wybielanie zębów małopolskie.

Warto także zdawać sobie sprawę z faktu, że Google personalizuje wyniki wyszukiwania w oparciu o lokalizację użytkowników. Oznacza to, że jeżeli przebywając w Gdańsku, wpiszesz do wyszukiwarki hasło “dentysta”, Twoim oczom nie ukażą się wyniki z całego kraju – zobaczysz propozycje tych gabinetów stomatologicznych, które znajdują się najbliżej Ciebie.

Intencje słów kluczowych

Aby dostarczyć użytkownikom satysfakcjonujące wyniki wyszukiwania, nie wystarczy wiedzieć, jakie zapytania kierują oni do wyszukiwarki. Musisz również zrozumieć, jaka stoi za nimi intencja. Wybór odpowiednich fraz do pozycjonowania stron ma duży wpływ na efekty kampanii SEO.

Omówimy to na przykładzie sklepów internetowych. Użytkownicy, którzy wpisują do wyszukiwarki konkretną nazwę produktu, powinni od razu trafić na jego kartę – dzięki temu szybko będą mogli go kupić. Osoby wpisujące frazy typu “buty damskie” czy “monitory Asus” powinny trafić na podstronę kategorii tego typu towarów. Z kolei użytkownicy szukający porad odnośnie produktów (ich używania, wyboru) powinni dotrzeć na strony zawierające artykuły blogowe czy wideoporadniki.

Oto najważniejsze intencje towarzyszące wpisywaniu słów kluczowych:

Informacyjna

Użytkownicy wpisujący tego typu frazy chcą zdobyć konkretne informacje. Zapytania takie często rozpoczynają się one od słów typu: “jak”, “dlaczego”, “w jaki sposób” itd.

Przykłady takich fraz to:

  • Jak założyć sklep internetowy,
  • Przepis na ciasto do pizzy,
  • Jaki prezent na dzień matki.

Transakcyjna

Wpisują je użytkownicy zainteresowani kupnem konkretnego modelu produktu czy usługi.

Przykłady takich zapytań:

  • buty damskie nike revolution 37 czarne,
  • kup bilet pkp,
  • karty upominkowe zalando.

Nawigacyjna

Wpisujący je użytkownicy chcą dotrzeć na konkretną stronę.

Przykłady:

  • Performance Media,
  • Netflix,
  • PKO logowanie.

Konkurencyjność słów kluczowych

Konkurencyjność słowa kluczowego to wskaźnik, który określa, jak trudno Twojej stronie będzie zająć wysokie pozycje na daną frazę. Informacje o niej znajdziesz w niektórych narzędziach SEO.

Na konkurencyjność składa się wiele czynników. Są to między innymi:

  • liczba wyników na dane słowo kluczowe,
  • średnia liczba wyszukiwań frazy,
  • branża związaną z zapytaniem,
  • strony konkurenci wyświetlające się na dane zapytanie,
  • rodzaj wyświetlanych wyników dla danego słowa kluczowego.

Narzędzia do analizy słów kluczowych

Wybór słów kluczowych jest w praktyce niemożliwy bez użycia odpowiednich narzędzi. Poznaj te najbardziej skuteczne!

Planer słów kluczowych

Planer słów kluczowych to część narzędzia Google Ads. Jest on jednak niezwykle przydatny również w działaniach SEO.

Dzięki niemu:

  • Odnajdziesz dzięki niemu frazy kluczowe powiązane z Twoją działalnością.
  • Poznasz również częstotliwość ich wyszukiwania, sezonowość, a także stawkę za kliknięcie (CPC).

Wielu pozycjonerów uważa Planer słów kluczowych za najlepsze narzędzie do ich analizy – w końcu udostępnia ono dane pochodzące od samego źródła, czyli Google.

Narzędzie jest w 100% darmowe. Wymaga jedynie założenia konta w Google Ads.

Google Search Console

Google Search Console nie jest typowym narzędziem do wyboru słów kluczowych. Stanowi ono jednak cenne źródło wiedzy na temat fraz, na które Twoja strona już się wyświetla.

Co ważne, w Google Search Console sprawdzisz dane historyczne – nawet do 16 miesięcy wstecz.

Dzięki narzędziu poznasz nie tylko średnią pozycję Twojej strony na daną frazę, ale także dowiesz się, ile razy dany wynik był klikalny przez użytkowników (wskaźnik CTR). Pozwala to wyłonić słowa kluczowe o największym potencjale, a następnie oprzeć na nich strategię SEO.

Korzystanie z narzędzia jest całkowicie darmowe. Wystarczy, że założysz konto, a następnie przejdziesz do zakładki “Skuteczność”.

Podpowiedzi Google

Nie jest to narzędzie sensu stricto, jednak już z samej wyszukiwarki możesz poznać nieco informacji o słowach kluczowych związanych z Twoją branżą.

Gdy zaczniesz wpisywać zapytanie do Google, wyświetlą się podpowiedzi, które mają ułatwić formułowanie trafnych wyszukiwań. Będą to tak naprawdę najpopularniejsze frazy oscylujące wokół wpisywanych słów.

Pamiętaj jednak, że Google zna historię Twoich zapytań. Jeżeli zależy Ci na uzyskaniu uniwersalnych wyników, skorzystaj z wyszukiwarki w trybie incognito.

Podpowiedzi znajdziesz również na stronach wyników wyszukiwania (po zjechaniu na sam dół).

Google Trends

Google Trends to narzędzie, które, jak sama nazwa wskazuje, pozwoli Ci poznać popularność danych fraz kluczowych. 
Zyskasz dzięki niemu dostęp do danych historycznych, a także informacji dotyczących konkretnego kraju czy regionu (państwa, województwa, miasta).

Wykorzystanie Google Trends ma ogromny sens zwłaszcza w przypadku branż cechujących się dużą sezonowością. Dzięki niemu dowiesz się, kiedy użytkownicy szukają określonych usług czy produktów.

Narzędzie jest całkowicie darmowe.

Senuto

Senuto to narzędzie, dzięki temu sprawdzisz szczegóły widoczności swojej strony w Google. Dowiesz się, na ile fraz wyświetla się ona w Top 3 czy Top 10 i sprawdzisz, jak zmienia się to z biegiem czasu. Poznasz także wzrosty i spadki dotyczące konkretnych słów kluczowych.

Jedną z funkcji Senuto jest także analiza słów kluczowych.

słowa kluczowe w Senuto

Analiza słów kluczowych w Senuto.


Oprócz tego narzędzie oferuje następujące możliwości:

  • Analiza konkurencji. Raport, pozwalający na poznanie stron, które walczą w wyszukiwarce o pozycje na podobne frazy i sprawdzenie osiąganych przez nie wyników.
  • Kanibalizacja. Stąd dowiesz się, czy kilka podstron w Twojej domenie próbuje zająć wysokie pozycje na te same słowa kluczowe.

Semstorm

Semstorm posiada wiele funkcji, które umożliwiają prowadzenie skutecznych działań SEO. Pośród nich znajduje się oczywiście analiza słów kluczowych.

Semstorm dzieli słowa kluczowe na proste odpowiedzi, słowa z przyimkami, pytania oraz wideo. Oprócz samych fraz poznasz także dane odnośnie częstotliwości ich wyszukiwania, związanych z nimi trendach, konkurencyjności oraz CPC.

Narzędzie jest płatne.

Answer The Public

słowa kluczowe w answear the public

Wyszukiwanie słów kluczowych w Answear the Public

Dzięki AnswerThePublic dowiesz się, w jakich konfiguracjach użytkownicy wpisują zapytania do wyszukiwarki.

Po wpisaniu do narzędzia np. frazy “buty damskie” poznasz wszelkie sformułowania, w których takie słowo jest wpisywane do Google.


Możesz korzystać zarówno z darmowej (określona liczba wyszukań dziennie), jak i płatnej wersji narzędzia.

Ahrefs

Ahrefs to kompleksowe narzędzie SEO – podobnie jak Semstorm. Za jego pomocą przeanalizujesz dowolną domenę pod kątem profilu linkowego i jej widoczności w wyszukiwarce.

Znajdziesz tam szereg funkcji – z uwagi na słowa kluczowe interesujące są zwłaszcza:

  • Keywords Explorer, czyli narzędzie do analizy słów kluczowych.
  • Content Explorer, dzięki któremu poznasz najciekawsze treści skupiające się wokół określonych słów kluczowych (nie tylko te, które pojawiają się na pierwszych stronach wyszukiwarki).
  • Content Gaps – pokazuje tematykę, jaką pokrywają strony Twojej konkurencji, a Twoja nie.

Dostęp do narzędzia jest płatny.

W razie pytań związanych ze słowami kluczowymi lub pozycjonowaniem Twojej strony zachęcamy do kontaktu!

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 18 Średnia: 5]