Narzędzia dla webmasterów Google, zwłaszcza dla początkującego pozycjonera, są dobrym miejscem startu tuningowania witryny. Poniżej poradnik jak w 9 krokach wykorzystać GWT (Google Webmaster Tools) do optymalizacji SEO.

1. Znajdź problemy

W pierwszej kolejności powinno zostać naprawione to, co jest popsute. Warto wykorzystać w tym celu raport Diagnostyka -> Błędy indeksowania, który pokaże wszystkie uszkodzone linki znalezione przez Googlebota podczas ostatniego przeszukiwania witryny. Może także pokazać „lekkie” błędy 404 – uszkodzone linki, które nie zwracają poprawnego kodu 404 oraz strony, dla których serwer nie odpowiada.

błędy indeksowania

Jeżeli to możliwe, należy naprawić uszkodzone odnośniki. W inym przypadku, zbudować strony w lokalizacji docelowej uszkodzonego linku lub zastosować przekierowanie 301, aby przekierować użytkowników i wyszukiwarki.

2. Znajdź duplikaty

Zduplikowana zawartość jest od dawna postrachem SEO. Dlatego warto wykorzystać raport Diagnostyka -> HTML – sugestie do zdiagnozowania problemów duplikowania. Można w nim zobaczyć strony z identycznymi tytułami i opisami meta.

HTML - sugestie

Tam gdzie są zduplikowane metadane, mogą być również zduplikowane całe strony. Jednak nawet jeśli nie zostanie w ten sposób znalezione zduplikowane strony, to ważne jest posiadanie unikalnych, opisowych tytułów i przekonujących opisów dla każdej strony.

3. Znajdź problemy głębokości przeszukiwania i indeksowania

W idealnym świecie każdy twórca serwisu chciałby, aby Google indeksował 100% widocznych podstron witryny. Warto użyć raportu Diagnostyka -> Statystyki indeksowania, aby zobaczyć jak blisko tego ideału się jest. Google udostępnia zwięzłe sprawozdanie pokazujące ile stron dziennie indeksuje Googlebot, ile kilobajtów danych pobiera oraz ile czas poświęca średnio na pobranie jednej strony.

Statystyki indeksowania

Celem jest zminimalizowanie czasu pobierania i rozmiaru pobieranych kilobajtów, a zmaksymalizowanie ilości stron indeksowanych dziennie. Ale to co naprawdę ma znaczenie to trend. Jeśli liczba stron indeksowanych dziennie spada, a czas pobierania strony rośnie, to należy sprawdzić problemy z wydajnością witryny. Kiepsko skompresowane obrazki, opasły kod i problemy po stronie serwera są bowiem elementami szkodzącymi możliwości przeszukiwania witryny przez Google.

4. Sprawdź swoją trafność

Przechodząc do raportu Twoja witryna w sieci -> Słowa kluczowe można zobaczyć, które słowa kluczowe Google uznał za najpopularniejsze w witrynie. Informacje te można następnie wykorzystać  do lepszej optymalizacji zawartości wokół głównej tematyki.

Najpopularniejsze w witrynie słowa kluczowe

Po kliknięciu w słowo, wyświetlane są jego odmiany znalezione w witrynie oraz strony które Google uznało za najbardziej z nimi powiązane.

Odmiany słowa kluczowego

Informacje te mogą być pomocne przy opracowywaniu strategii słów kluczowych i określaniu czy strony, które mają rankować na konkretne zapytania są na dobrej drodze ku temu.

5. Spójrz na rankingi

Wiedza na temat tego co ludzie wpisują oraz, które wyszukiwania przyciągają odwiedziny jest nie do przecenienia. Raport Twoja witryna w sieci -> Wyszukiwane hasła pokaże następujące dane:

Wyszukiwane hasła

Jest to duży zbiór informacji, warto rozbić je na te które są naprawdę potrzebne:

  • Wyświetlenia pokazują ile razy witryna pojawiła się w wynikach dla danego zapytania.
  • Kliknięcia to liczba przejść z wyników wyszukiwania danego zapytania do witryny.
  • CTR to współczynnik klikalności – stosunek kliknięć do wyświetleń.
  • Średnia pozycja to pozycja, na której pojawia się witryna na dane zapytanie.

Nie należy traktować tego raportu jako kryterium skuteczności w wyszukiwarkach. Pozycje są złą miarą. Można natomiast poszukać łatwych usprawnień, np. pod kątem klikalności.

Szczegóły zapytania

Strony o słabym współczynniku klikalności prawdopodobnie potrzebują lepszych opisów meta i może bardziej przyciągających tytułów. Przez ich zmianę (poprawiającą zachętę do akcji) można potencjalnie zwiększyć CTR.

6. Uzyskaj wgląd w strategię linkowania

Warto sprawdzić, które linki Google uważa za ważne w raporcie Twoja witryna w sieci -> Linki do Twojej witryny. Następnie:

  • zobaczyć „Jak wyglądają linki do Twoich danych”, aby przejrzeć anchor teksty i sprawdzić czy wymagają większej dywersyfikacji,
  • spojrzeć na „Źródła największej liczby linków”, aby zobaczyć domeny linkujące,
  • sprawdzić „Treść najczęściej wskazywana przez linki”, aby znaleźć najbardziej przyciągającą zawartość w witrynie.

Linki do Twojej witryny

7. Sprawdź strukturę witryny

Należy spojrzeć na raport Twoja witryna w sieci -> Linki wewnętrzne i sprawdzić, które strony zyskują najwięcej linków wewnętrznych.

Linki wewnętrzne do witryny

Pamiętając, że linki są jak głosy, warto upewnić się, że najważniejsze strony w witrynie otrzymują najwięcej głosów. Jeśli strona „Warunki korzystania z serwisu” jest najpopularniejsza, to prawdopodobnie coś jest nie tak.

8. Sprawdź wiadomości

Warto sprawdzić Wiadomości i zobaczyć, czy Google nie ostrzegła o jakichś dużych zmianach. Przykładowo mogą one zawierać informacje o nagłym wzroście znalezionej przez Googlebota liczby adresów URL lub możliwych przerwach w działaniu witryny. Google nie staje na głowie, żeby poinformować o problemie, dlatego otrzymując od nich wiadomość, należy zwrócić na nią uwagę.

9. Sprawdź „Pobierz jako Googlebot”

Posiadając stronę, która uparcie odmawia pojawienia się w indeksie Google, warto przejść do sekcji Laboratorium -> Pobierz jako Googlebot, wpisać adres URL nieznośnej strony i uruchomić narzędzie. Po kliku minutach pojawi się raport pokazujący dokładnie to, co znalazło Google, razem z nagłówkami HTTP.

Pobierz jako Googleboot

Warto wykorzystać raport do sprawdzenia czy jest jakiś konkretny problem, czy może  konieczne jest tylko odświeżenie zawartości, pozyskanie linków i bycie cierpliwym.

Jest tego dużo więcej

Narzędzi dla Webmasterów można również użyć do:

Aby zobaczyć efekty trzeba cokolwiek zrobić. Warto zacząć od prostych rzeczy, sprawdzić witrynę i zbadać inne narzędzia diagnostyczne dostępne w Narzędziach dla Webmasterów.

(Źródło: http://searchengineland.com/9-step-seo-checkup-using-google-webmaster-tools-57061)