Matt Cutts na SMX 2012Jak co roku na konferencji SMX Advanced 2012 spotkali się Danny Sullivan z Search Engine Land i Matt Cutts z Google. Podczas konferencji You & A with Matt Cutts szef zespołu ds. walki ze spamem odpowiadał na pytania redaktora naczelnego SEL na temat ostatnich zmian i trendów w wyszukiwarce Google. Czy powiedział coś ciekawego? Oceńcie sami.

 

Aktualizacja Pingwin

Aktualizacje algorytmu wyszukiwarki są tematem przewodnim rozmów Sullivana i Cuttsa. W ubiegłym roku rozmówcom towarzyszył miś panda, a ostatnio dyskusję umilało grono pingwinów:

Cutts, Sullivan i pingwiny na SMX 2012

Kara czy algorytm

Pingwin jest zmianą algorytmiczną, a nie karami nakładanymi na witryny. Pingwin jest traktowany w Google jako jeden z elementów algorytmu wyszukiwarki. Karami w Google nazywane są ręczne działania podejmowane przez zespół do walki ze spamem internetowym, którym towarzyszą powiadomienia w Narzędziach dla webmasterów.

Nazwa aktualizacji

W przypadku aktualizacji Panda nazwa pochodziła od nazwiska inżyniera, który zajmował się jej przygotowaniem. Nazwa dla aktualizacji Pingwin została wymyślona przez pracującego nad nią inżyniera, ponieważ uznano, że nazwa kodowa mogłaby zdradzić za dużo na temat mechanizmu działania update’a.

Naprawiać czy się poddać

Czasami lepiej jest zacząć od podstaw niż naprawiać popełnione błędy, które spowodowały spadek widoczności witryny po wprowadzeniu aktualizacji Panda czy Pingwin. Można odzyskać pozycje, ale w przypadku ewidentnego spamu lepsze może być wystartowanie od początku.

Negatywne SEO

Google dąży do większej przejrzystości działań, a jednocześnie stara się lepiej egzekwować wskazówki jakościowe dla webmasterów. Pytania o negatywne SEO są zadawane od dawna. Wskazówki dla webmasterów mówiły, że jest to prawie niemożliwe, ale ponieważ były przypadki skutecznego negatywnego SEO, to zaktualizowano fragmenty wytycznych.

Narzędzie do neutralizowania linków

Sugerowano, że Google może dezawuować linki. Google wkłada wiele pracy w ochronę przed negatywnym SEO, jednak w związku z nagłośnieniem tematu Google rozważa wprowadzenie możliwości dezawuowania linków, być może w ciągu 1-3 miesięcy.

Typy linków

Google wykonało kawał dobrej roboty ignorując linki site-wide (linki powtarzające się w całej witrynie). W ciągu ostatnich kilku miesięcy Google próbuje nagłośnić, że nie tylko kupowanie linków nie daje nic dobrego, ale także konkretne techniki spamowania linków są stratą pieniędzy.

Powiadomienia w Narzędziach dla webmasterów

Google może wysyłać powiadomienia przez Narzędzia dla webmasterów w przypadku podjęcia ręcznych działań. W przypadku aktualizacji algorytmu wyszukiwarki byłoby to niepraktyczne przy 500 zmianach rocznie.

Wcześniej w tym roku pojawił się news o 700 000 ostrzeżeniach przesłanych za pośrednictwem GWT. Większość z nich jest związana z rozpoczęciem wysyłania wiadomości nawet w przypadku ewidentnego stosowania technik black hat. Zazwyczaj pozycje witryny spadną, jeśli webmaster nie podejmie działań po otrzymaniu jednego z takich ostrzeżeń.

Płatne linki

Google cały czas usprawnia swoje narzędzia. Na przykład narzędzia zbudowane w celu rozpoznawania sieci blogów mogą być również wykorzystywane do wykrywania kupowania linków. Ludzie czasami uważają, że mogą kupować linki nie pozostawiając śladów, ale nie mają gwarancji w stosunku do ostrożności osób po drugiej stronie (sprzedających linki). Należy sobie zdawać sprawę, że wraz z udoskonalaniem narzędzi przez Google, płatne linki stają się bardziej ryzykowne. Google powtarza to od lat, ale teraz robi więcej w tym kierunku. SEO jest trudniejsze niż 5-6 lat temu i należy oczekiwać, że trudność pozycjonowania będzie rosła. Google co raz poważniej podchodzi do kupowania i sprzedawania linków. Pingwin pokazał, że to co jest skuteczne krótkookresowo, nie musi działać w długim okresie.

Linki partnerskie

[Aktualizacja 2012-06-18]
Jeśli sieć partnerska jest wystarczająco duża, to Google może ją rozpoznać. Matt Cutts zaleca nadanie atrybutu nofollow linkom afiliacyjnym z programów partnerskich.
[/Aktualizacja 2012-06-18]

Znaczenie linków

Jeszcze za wcześnie na pisanie epitafium dla linków.

Współczynnik odrzuceń

Webspam Team nie wykorzystuje danych z Google Analytics, Google nie używa Analyticsa w rankingach wyników wyszukiwania.

WordPress i linki w stopce

Witryna WordPress nie została ukarana z powodu prowadzących do niej linków w stopkach blogów, ponieważ większość z nich pochodzi z dobrych jakościowo serwisów. Witryna WPMU posiadała wiele linków z witryn niskiej jakości.

Czynniki algorytmu wyszukiwarki

Czynniki uwzględniane w algorytmie wyszukiwarki można podzielić na pozytywne i negatywne.

Spam w opisach rozszerzonych

Wcześniej ludzie zastanawiali się dlaczego tak trudno uzyskać opisy rozszerzone w wynikach wyszukiwania, teraz jest odwrotnie. Google szuka sposobów radzenia sobie z nadużyciami. Jednym z nich jest możliwość wyłączenia generowania opisów rozszerzonych dla domeny, która dopuściła się nadużyć.

Usuwanie linków po otrzymaniu ostrzeżenia w GWT

Google chce widzieć gorliwe starania usunięcia linków naruszających wytyczne dla webmasterów. W momencie wysłania prośby o ponowne rozpatrzenie, sprawdzane są wybrane linki i oceniany postęp wykonany przez witrynę. O narzędziu dezawuowania wybranych linków była mowa wcześniej.

Czy należy pozbyć się strony z prowadzącymi do niej złymi linkami, których nie możemy usunąć? Jeśli strona nie jest ważna, to można tak zrobić. Innym wyjściem jest udokumentowanie i przesłanie do Google wysiłków podjętych w celu usunięcia linków.

+1 a wyniki wyszukiwania

Google zaobserwowało, że w chwili obecnej +1 nie jest najlepszym wskaźnikiem jakości. Na razie to początek tego, jak wartościowe mogą być dane z Google+ w przyszłości.

Paid inclusion

Matt tłumaczy, że sponsorowane boksy pojawiające się na przykład przy wyszukiwaniu hoteli lub lotów nie są płatnym uwzględnieniem w rankingu (ang. paid inclusion), ponieważ są wyraźnie oznaczone i nie należą do naturalnych wyników wyszukiwania. Po za tym są przydatne dla użytkowników. Nie może być inaczej ;)

Matt Grubsokórny

W odpowiedzi na pytanie o krytykę Matt Cutts odpowiedział, że wyrobił sobie grubą skórę po latach krytyki. Podkreślił też, że niektóre udane projekty Google powstały pod wpływem namiętnej krytyki użytkowników.

Co kręci Matta Cuttsa

Matta ekscytuje obecnie Knowledge Graph i co raz większa transparentność działań Google. 10 lat temu Matt wyśmiałby pomysł informowania spamera, że jego działania zostały wykryte przez Google.

Jak zdobyć pierwszą pozycję w Google?

Do wypowiedzi Matta Cuttsa należy podchodzić z dystansem. Nigdy nie dostaniemy odpowiedzi jak być na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Jeśli ktoś zadaje takie pytania, to taki film jest właściwą odpowiedzią: