Wydaje się, że świat staje się coraz bardziej mobilny w związku z rosnącą grupą ludzi używających telefonów komórkowych na co dzień i sporą grupą użytkowników korzystających z komórkowej wersji wyszukiwarki Google Jednak z punktu widzenia webmastera prowadzenie witryny komórkowej i pozyskiwanie odbiorców z wyszukiwarki komórkowej nie jest proste. Witryny komórkowe nie tylko wykorzystują inny format niż klasyczne witryny internetowe, ale również metody zarządzania i wymagane doświadczenie są zupełnie inne. Na oficjalnym blogu Google dla Webmasterów jakiś czas temu pojawił się artykuł opisujący w jaki sposób należy tworzyć witryny, aby były one przyjazne również dla urządzeń mobilnych.

Na wstępie Google dokonało rozróżnienia pomiędzy tradycyjnymi telefonami komórkowymi a smartfonami. Rozróżnienie to uzależnione jest od możliwości korzystania z mobilnej przeglądarki internetowej w odniesieniu do możliwości nowoczesnych przeglądarek. Tradycyjne telefony komórkowe to takie, które zawierają przeglądarki dla Cham, WML i WAP. Natomiast smartfony to takie których przeglądarki prezentują normalne strony internetowe (przynajmniej do pewnego stopnia). Kategoria ta obejmuje Blackberry, iPhone oraz telefony z systemem Android i można ją dodatkowo rozbić uwzględniając wsparcie ich przeglądarek dla HTML5:

  • urządzenia z przeglądarkami nie obsługującymi HTML5,
  • urządzenia z przeglądarkami posiadającymi wsparcie dla HTML5.

Googlebot i treści na telefon komórkowy

Dwa z robotów Google są powiązane z tym tematem: Googlebot-Mobile i Googlebot. Googlebot indeksuje pełnoekranowe wersje stron internetowych i treści na nich umieszczone, natomiast Googlebot-Mobile indeksuje treści na telefony komórkowe.

Biorąc pod uwagę różnorodność możliwości mobilnych przeglądarek internetowych, powstaje zatem pytanie jaki rodzaj treści należy udostępniać Googlebot-Mobile? Odpowiedź leży w User Agent, którego Googlebot-Mobile otrzymuje podczas indeksowania strony. Istnieje kilka formatów User Agent używanych przez Googlebot-Mobile, wszystkie korzystają z następującego wzorca (Pełną listę Googlebot-Mobile User Aget można znaleźć tutaj):

[Nazwa telefonu (s)] (compatible; Googlebot-Mobile/2.1; + http://www.google.com/bot.html) 

Struktura adresów URL dla treści na telefon komórkowy

Pozostała do wyjaśnienia jeszcze jedna kwestia, a mianowicie to w jaki sposób powinny być podawane adresy URL zawartości na telefony komórkowe. Wyróżnia się dwa przypadki:

  • Strony zawierające wyłącznie zawartość obsługiwana przez pełnoekranowe przeglądarki.
    Większość stron internetowych posiada obecnie tylko jedną wersję zawartości, a mianowicie wersję HTML, która jest przeznaczona dla przeglądarek komputerowych. Oznacza to, że wszystkie rodzaje przeglądarek mają dostęp do treści po tym samym adresie URL. Strony takie nie mogą być zatem prezentowane użytkownikom tradycyjnych telefonów komórkowych. Z kolei jakość doświadczeń użytkowników smartfonów zależy od możliwości wykorzystywanych przez ich telefony przeglądarek i może być równie dobra, jak w przypadku przeglądania strony na komputerze.
    Oferując wyłącznie jedną wersję zawartość strony (na pełnoekranowe przeglądarki) dla wszystkich User Agent, należy prezentować ją również Googlebot-Mobile, oznacza to, że Googlebot-Mobile powinien być traktowany tak samo jak wszystkie inne lub nieznane User Agent. W takich przypadkach Google będzie mogło samo modyfikować tego typu strony aby poprawić wrażenia użytkowników telefonów komórkowych.
  • Strony internetowe z dodatkową treścią dedykowaną na telefony komórkowe
    Coraz więcej stron internetowych posiada drugą wersję zawartość specjalnie zoptymalizowaną dla mobilnych użytkowników. Zazwyczaj tworzona jest ona poprzez przekształcenie oryginalnej zwartości tak aby dobrze prezentowała się na niewielkich wyświetlaczach telefonów lub może też być utworzona w innym formacie (np. podawana za pomocą WAP, itp.). W takim przypadku wskazane jest umieszczanie serwisu mobilnego pod oddzielnym adresem URL, np. m.example.com
    Google zauważy powiązanie pomiędzy dwoma wersjami adresu URL i wyświetli wersję standardową użytkownikom komputerów oraz wersję komórkową dla wyszukiwań z telefonów komórkowych.

    Istnieje również rozwiązanie, w którym witryny posiadają ten sam adres URL dla obu zawartości (standardowej i komórkowej), jednak zmieniają ich format zależnie od User Agent. Innymi słowy, użytkownicy komputerów i urządzeń przenośnych uzyskują dostęp do tego samego adresu URL (tzn. bez przekierowań), ale zawartość/format nieznacznie się zmieniają w oparciu o informacje z User Agent. Użytkownicy komputerów mogą zobaczyć wersję standardową zawartości, podczas gdy użytkownicy telefonów komórkowych zobaczą komórkową wersję treści.

(Źródło: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/02/making-websites-mobile-friendly.html)