Ulepszona obsługa adresów URL z parametrami w Narzędziach dla Webmasterów Google
Zła obsługa/zastosowanie parametrów może wywoływać wiele trudności związanych z przeszukiwaniem i indeksowaniem witryny przez roboty wyszukiwarek. Parametry mogą powodować tworzenie wielu duplikatów tej samej strony, co z kolei może przyczyniać się do tego, że linki, które normalnie prowadziłyby do jednej kanonicznej wersji strony kierują do jej kopi dostępnych pod różnymi adresami URL. Bardzo często generują również problemy, związane z „marnowaniem” czasu robotów, które to zmuszone do przeglądania różnych wersji niewielkiego podzbioru stron nie maja możliwości przejrzenia (crawling), a tym samym zindeksowania wszystkich dostępnych w serwisie treści.
W 2009 roku Google uruchomiło w Narzędziach dla Webmasterów Google funkcję, która umożliwia właścicielom witryn określenie, które parametry URL strony są opcjonalne, a które wymagane. W zeszłym roku pisaliśmy o tym, że funkcja ta została rozszerzona o opcję dla wartości domyślnej. Teraz natomiast Google wprowadziło kolejne udogodnienie, umożliwiające dokładne wskazanie tych parametrów, które zmieniają zawartość strony.
Nowa opcja dotycząca przekazywania Google informacji na temat parametrów w adresach URL
Google wprowadziło możliwość określenia, czy dany parametr zmienia zawartość strony, czy też nie. Jeżeli nie, to wystarczy to zaznaczyć i strony tego typu nie będą brane pod uwagę. W przeciwnym razie mamy możliwość wyboru spośród kilku opcji, umożliwiających wskazanie, które adresy URL powinny być indeksowane i jak powinny być obsługiwane poszczególne parametry.
Funkcja jest dostępna w zakładce Konfiguracja witryny -> Parametry w adresie URL. We wskazanym miejscu można zobaczyć listę wszystkich parametrów, które Google znalazło na stronie, a także liczbę adresów, które są monitorowane przez Google i które zawierają parametry.
Dla każdego z parametrów domyślna jest opcja Googlebot podejmie decyzję. Wybierając ten właśnie wariant przekazuje się Google decyzję dotyczącą określenia, które strony to duplikaty. Kiedy Google wykryje duplikaty, które powstały w związku ze zmiennością wywołaną przez parametry URL, to zbiera je w jedna grupę i wybiera z nich najodpowiedniejszy URL, który będzie następnie reprezentował tę grupę w wynikach wyszukiwania. Ponadto, co ważne wartość, np. link popularity poszczególnych adresów należących do tej samej grupy jest konsolidowana w tym jednym wybranym adresie URL, co z kolei przyczynia się do tego, że użytkownicy otrzymują bardziej dokładne wyniki wyszukiwania.
Aby mieć kontrolę nad tym procesem, przy wybranym parametrze należy kliknąć odnośnik Edytuj, umożliwi to samodzielne określenie, czy parametr powoduje zmiany w treści strony, czy tez nie. Podczas edycji istnieje możliwość przejrzenia listy ostatnio zindeksowane adresów URL zawierających wybrany parametr, żeby to zrobić wystarczy kliknąć odnośnik Pokaż przykładowe adresy URL.
Edytując wybrany parametr mamy możliwość wyboru jednej z dwóch opcji:
- Nie: nie ma wpływu na zawartość strony (np. służy do monitorowania)
- Tak: zmienia, porządkuje lub zawęża zawartość strony
Wybierając pierwszą opcję, otrzymujemy następujący komunikat:
Zapisanie takich ustawień spowoduje, że Google połączy wszystkie adresy URL zawierające wybrany parametr w jedną wersję adresu, tą bez parametru. I tak na przykład, jeśli Google ma dostęp do trzech wskazanych poniżej adresów, to połączy je w jeden i będzie udostępniać stronę pod pierwszym z nich:
- www.example.com/przykładowa-strona.php
- www.example.com/przykładowa-strona.php?id=23
- www.example.com/przykładowa-strona.php?id=15
Jeżeli wskazany parametr zmienia zawartość strony to należy wybrać drugą z dostępnych opcji. Opcja ta wymaga jednak określenia dodatkowych zależności, a mianowicie: tego w jaki sposób parametr zmienia zawartość strony, a także tego który z adresów powinien być indeksowany przez Google.
Określając wpływ danego parametru na zawartość strony mamy możliwość wyboru jednego z następujących wariantów:
- Sortuje, kiedy treść pozostaje taka sama, ale jest uporządkowana.
- Zawęża, kiedy parametr działa jako filtr, który wyświetla podzbiór treści.
- Określa, kiedy parametr precyzuje zawartość strony.
- Tłumaczy, kiedy zawartość strony pojawia się również w innym języku.
- Dzieli na strony, kiedy parametr wskazuje numer strony większego zestawu treści.
- Inne – żadne z powyższych.
Poza określeniem wpływu danego parametru na zawartość strony trzeba dodatkowo wskazać które adresy URL powinny być w tak określonej sytuacji indeksowane przez Googlebota. Do wyboru są cztery opcje:
- Googlebot podejmuje decyzje (domyślna) – Googlebot sam określa, które adresy URL będą indeksowane.
- Wszystkie adresy URL – Googlebot powinien indeksować wszystkie adres, gdyż zawartość strony zmienia się w zależności od wartości parametru. Przy rozwiązaniu takim, robot skorzysta z poszczególnych wartości danego parametru w celu określenia, czy adres URL jest unikatowy.
- Tylko adresy URL ze wskazana wartością (wartość tę można wybrać z rozwijanej listy) – Opcja powinna być stosowana wówczas, kiedy chcemy aby Googlebot przeszukiwał tylko niektóre adresy URL, takie które zawierają określoną wartość dla parametru (i nie indeksował żadnych innych). Jest to przydatne na przykład wówczas, kiedy witryna używa wartości parametru do zmiany kolejności wyświetlania tej samej treści.
- Żadne adresy URL – Googlebot nie powinien indeksować żadnych adresów URL zawierających dany parametr. Jest to przydatne wówczas, kiedy wiele z parametrów w witrynie jest używanych do filtrowania treści. Uwaga: opcja ta powoduje nadpisuje ustawienia innych parametrów dla danego URL.
Kiedy warto korzystać z tej nowej funkcji?
Google podkreśla, że funkcja ta powinna być wykorzystywana tylko wówczas, kiedy dokładnie wiadomo, w jaki sposób parametry są wykorzystywane w witrynie. Trzeba sobie również zdawać sprawę z tego, w jaki sposób funkcja działa, a szczególnie z tego, że jej użycie może spowodować wyindeksowanie znacznej liczby stron. Oczywiście mowa tu o wyindeksowaniu niepotrzebnych i dublujących treść stron, wyindeksowaniu, które może przynieść wiele korzyści, wynikających chociażby z poprawy efektywności indeksowania stron w serwisie ( robot pomijając niepotrzebne strony będzie w stanie zindeksować więcej wartościowych stron). Poza tym linki prowadzące do zdublowanych poprzez parametry stron zostaną skonsolidowane, a to może wpłynąć pozytywnie na pozycje strony kanonicznej w rankingu.
Źródło: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/07/improved-handling-of-urls-with.html