Uruchamianie nowej witryny: 18 kroków do skutecznych pomiarów i marketingu
Proces uruchamiania nowej witryny internetowej jest dla wielu niepewną i przerażającą perspektywą. Wynika to z braku odpowiedzi na pytania oraz niekompletnej wiedzy na temat pytań, które należy zadać. Wpis ten przedstawia zalecenia dotyczące procesu wdrażania nowej witryny z perspektywy marketingowej i konfiguracji parametrów, które mogą pomóc nie tylko w optymalizacji i pozycjonowaniu, ale także w pozyskiwaniu ruchu, dostępności oraz zdolności mierzenia i poprawy parametrów serwisu.
1. Zainstaluj system analizy odwiedzających
Nic co nie jest śledzone, nie może być ulepszone. Dlatego warto jeszcze przed pierwszymi odwiedzinami na stronie umieścić na niej kod systemu śledzącego. Google Analytics jest oczywistym wyborem obfitującym w opcje dostosowywania do własnych potrzeb.
Kod Google Analytics powinien zostać umieszczony na każdej stronie serwisu i zweryfikowany. Najlepiej zainstalować go w pliku szablonu (np. footer.php, footer.tpl), aby mieć pewność, że żadna strona nie została pominięta.
2. Załóż konta w Narzędziach dla webmasterów Google i Bing Webmaster Tools
Zarówno Google, jak i Bing posiadają narzędzia dla webmasterów, które monitorują dane na temat witryny internetowej i zwracają je poprzez swój interfejs online. Narzędzia te przedstawiają serwis z punktu widzenia wyszukiwarki internetowej, dlatego warto śledzić prezentowane przez nie informacje.
Dane z tych narzędzi nie zawsze są perfekcyjne i często posiadają pewne braki. Powiązane słowa kluczowe i dane o ruchu są dalekie od tych raportowanych przez narzędzia analityczne (dlatego w tym przypadku należy polegać na pakiecie analitycznym). Podobnie dane analizowania i indeksowania stron nie zawsze są dokładne. Niemniej pojawiają się nowe funkcje i poprawia się dokładność zwracanych informacji, dlatego warto mieć dostęp do narzędzi Google i Binga.
3. Uruchom symulację analizy serwisu przez robota wyszukiwarki
Nie ważne jak perfekcyjni są twórcy stron i programiści, zawsze pojawiają się problemy wdrożeniowe – uszkodzone linki, niewłaściwe przekierowania, pominięte tytuły, brakujące znaczniki kanoniczne, pliki zablokowane w robots.txt, itd.
Poprzez uruchomienie testowej analizy za pomocą darmowych narzędzi, takich jak: Xenu lub GSiteGrawler bądź też poprzez wykorzystanie płatnych rozwiązań, takich jak: Screaming Frog, Custom Crawl lub Crawl Service w Web App, można sprawdzić dostępność danej witryny i upewnić się, że odwiedzający i wyszukiwarki internetowe będą miały dostęp do wszystkich stron w oczekiwany sposób. Testy analizy są także świetnym sposobem na zweryfikowanie zewnętrznych wykonawców projektu.
4. Testuj design emulatorami przeglądarek
Poza testowaniem dostępności dla użytkowników i wyszukiwarek, należy upewnić się, że starannie przygotowana, wspaniała grafika i układ strony sprawdzają się w różnych przeglądarkach. Subiektywną zasadą jest testowanie wszystkiego, co ma udział rynkowy większy niż 2%, a to oznacza obecnie przeglądarki: Internet Explorer, Firefox, Chrome, Safari i Operę. Dostępna jest rzetelna lista opcji testowania przeglądarek.
5. Zainstaluj śledzenie kanału RSS
Praktycznie każda witryna może mieć jakąś formę uporządkowanych danych przesyłanych kanałem RSS. Tak samo jak przy analizie odwiedzających, chcąc zwiększyć zasięg i jakość kanału, potrzebne są odpowiednie dane.
Jednym z rozwiązań jest Feedburner (są również ciekawe alternatywy). Wprowadzenie kanału oraz dodanie śledzenia i pomiarów jest zwykle bardzo łatwym procesem wymagającym kilku kliknięć. Jedna ważna uwaga – na początku nie powinno się wykorzystywać licznika, takiego jak poniższy:
Mała lub zerowa liczba subskrybentów kanału RSS ma bardzo zły psychologiczny wpływ. Zamiast tego można użyć zwykłego odnośnika lub grafiki. Dopiero kiedy zgromadzonych zostanie kilkaset lub kilka tysięcy czytelników, warto użyć numerycznego licznika, aby zwiększyć swoje zaufanie wśród odwiedzających.
6. Oznacz działania, które są istotne
Nie ważne w jakim celu powstała dana witryna, zawsze są jakieś działania, których właściciel oczekuje od użytkowników – począwszy od tweetowania odnośnika do wpisu, poprzez pozostawienie komentarza, aż po zakup produktu lub zapisanie się do newslettera. Niezależnie od rodzaju tych akcji, powinno się rejestrować wizyty użytkowników podejmujących te działania, wykorzystując do tego celu narzędzie analityczne. Kiedy śledzenie działań ma już miejsce, można podzielić źródła odwiedzin i ich ścieżki według podejmowanych działań, tak aby dowiedzieć się więcej o tym, co ma wpływ na podjęcie akcji przez użytkownika.
7. Przeprowadź test usability/brandingowy online
Przed oficjalnym uruchomieniem bardzo pomocne w określeniu odbioru witryny przez użytkowników może być pokazanie serwisu testowej grupie na kilka sekund lub polecenie podjęcia określonej akcji. Pomaga w tym specjalistyczne oprogramowanie, jak np. Clue App:
Jeśli informacje zwrotne od użytkowników nie są zgodne z oczekiwaniami, to kluczowe mogą okazać się usprawnienia witryny pod tym kątem. Inne narzędzia do testowania usability i odbioru przez użytkowników są przedstawione na listach: tu i tu.
8. Opracowanie panelu KPI
(Key Performance Indicators)
Nie zależnie od tego czym zajmuje się witryna, niezbędne jest śledzenie pewnych kluczowych wskaźników. Zaczynając jako bloger – to subskrybenci RSS, unikalne wizyty, wyświetlenia stron i statystyki społecznościowe (tweety, linki, itp.) są siłą napędową. Natomiast w przypadku działalności e-commerce, poza wymienionymi czynnikami ważne są: liczba klientów, sprzedaży, powracających i nowych kupujących, itd.
Bez względu na to czym będą kluczowe miary, potrzebne jest jedno miejsce (zwykle zwykły arkusz kalkulacyjny), gdzie te wszystkie ważne liczby będą dziennie lub tygodniowo notowane.
9. Zbuduj listę maili znajomych i kontaktów biznesowych
Nie jest to oczywiste, ale przyjazny mail do kilkudziesięciu najbliższych osób może pomóc przygotować grunt do o wiele bardziej udanego startu. Warto zacząć od sporządzenia listy ludzi, którzy np. są winni przysługę, którym się pomogło i na których można zawsze polegać. Kiedy lista jest gotowa należy przygotować wiadomość – warto być szczerym, poprosić o odpowiedź i zaoferować odwdzięczenie się. Nie należy wysyłać wiadomości do wszystkich z widoczną listą adresatów, gdyż może się to nie spodobać odbiorcom wiadomości.
10. Stwórz alerty Google
Usługa alertów Google nie jest na pewno doskonała, ale jest darmowa i może zwrócić czołówkę serwisów i stron, które wymieniły daną markę lub umieściły do niej link w określonym czasie.
Niestety usługa wysyła wiele fałszywych alarmów w postaci spamu i śmieci niskiej jakości. Wydaje się, że pomija również wiele dobrych, powiązanych wzmianek i linków, stąd kolejne zalecenie.
11. Dodaj zakładkę do zapytań śledzących markę
W celu śledzenia postępów i identyfikowania serwisów i stron, które dodały wzmiankę lub link do nowej witryny, można ustawić serię zapytań, które następnie należy regularnie uruchamiać.
Zapytania powinny używać nazwy marki w kombinacji z określonymi zapytaniami, jak w przykładzie poniżej:
- wzmianki Google Blogi,
- Brand24,
- linki Google Blogi,
- wzmianki w wyszukiwarce Google (ostatnie 24 godziny),
- wzmianki Google News,
- wyszukiwarka Twitter,
- wyszukiwarka Backtype.
12. Udostępnij subskrypcję/rejestrację mailową
Pozyskanie adresów e-mail potencjalnych klientów/czytelników może być wielkim atutem, umożliwiającym późniejsze promowanie nowych treści, produktów i ofert. Przed uruchomieniem należy zastanowić się jak i gdzie można zaoferować coś w z zamian za zbudowanie listy adresów e-mail.
Jednym z popularnych sposobów zbudowania dobrej listy jest zaoferowanie dokumentu, e-booka, filmu wideo lub innej zastrzeżonej zawartości do pobrania/dostępu dla osób, które podały adres e-mail. Można również zbierać adresy z rejestracji komentarzy (zwykle niższej jakości), poprzez subskrypcję newslettera (wysoka jakość) lub z subskrypcji RSS. Do budowania i zarządzania listami adresowymi służą usługi takie jak: MailChimp, ExactTarget, Constant Contact i iContact.
13. Stwórz konta w serwisach społecznościowych dla swojej witryny/marki
Media społecznościowe stały się na tyle popularne i silne, że każda witryna powinna czerpać korzyści z nich wynikające. Jako minimum zalecane jest stworzenie profili w sieciach (nie wszystkie dostępne w Polsce):
- Twitter,
- Facebook,
- LinkedIn,
- YouTube (w przypadku posiadania treści wideo),
- Flickr (w przypadku posiadania grafik lub zdjęć).
W przypadku posiadania większej ilości czasu i energii można zainwestować również w:
- Quora,
- Slideshare (w przypadku posiadania jakichś prezentacji),
- Scribd (w przypadku posiadania jakichś dokumentów),
- StumbleUpon,
- Reddit,
- portale charakterystyczne dla obszaru działalności.
Nie należy używać tego samego bio lub opisu we wszystkich profilach. Warto poświęcić czas, aby zbudować ukształtowane profile, które posiadają kompleksowe informacje oraz uczestniczyć w konwersacji z osobami o podobnych zainteresowaniach, aby zbudować swoją reputację w serwisie. Wysiłek jest warty nagrody – puste konta nic praktycznie nie wnoszą, za to aktywne mogą przyciągnąć ruch, wzmianki, świadomość i wartość.
14. Połącz swoje konta społecznościowe
Warto upewnić się, że we wszystkich utworzonych profilach społecznościowych umieszczony został link prowadzący do uruchamianej witryny.
Nie wszystkie z nich będą miały bezpośrednią wartość SEO (wiele z nich posiada atrybut „nofollow”), ale odwołania i kliknięcia pozyskane w oparciu o aktywny udział mogą okazać się bezcenne. To także świetny sposób na wykorzystanie udziału w serwisie społecznościowym do wzmocnienia/wzrostu ruchu w nowym serwisie.
15. Stwórz listę prasy, blogerów i ludzi z branży
W zależności od niszy, można mieć dostęp do tradycyjnych mediów, blogerów, osób z branży, itp. które z kolei mogą dostarczać wartość i widoczność nowej witrynie. Warto stworzyć listę tych serwisów, kont i osób i opracować strategię, tak aby w pierwszej kolejności pozyskać „nisko wiszące owoce”.
Lista powinna zawierać tyle informacji kontaktowych, ile można zebrać dla danego celu, włączając w to nazwę konta Twitter, e-mail, a nawet fizyczny adres. Można wykorzystać wszystkie zebrane dane, aby dotrzeć do tych osób już na starcie. Opowiadając właściwą historię i posiadając przekonywującą witrynę, istnieje szansa na pozyskanie kilku osób pomagających w promocji lub przynajmniej takich, które odwiedzą witrynę i będą świadome jej istnienia.
16. Zbuduj listę słów kluczowych
Jeśli są słowa i frazy, na które dana witryna powinna rankować, warto umieścić je na liście, która następnie powinna być mierzona i nad którą należy pracować. Prawdopodobnie na początku wiele z tych słów nie będzie posiadało odpowiednio nakierowanych stron, ale jeśli lista zostanie utworzona na początku, to celem będzie zbudowanie tych stron i praca nad ich pozycjami dla określonych zapytań. Nie warto wybierać słów o najwyższym ruchu, ale te na zbalansowanym poziomie. Powinny być to słowa, których poszukują użytkownicy, tematycznie powiązane z tym co oferuje strona/witryna źródłowa oraz o stosunkowo niskiej trudności.
17. Określ cele na następne 12 miesięcy
Bez określenia celów nie można powiedzieć co zostało osiągnięte, a co pominięte w odniesieniu do oczekiwań. W momencie startu, gdy witryna jest stosunkowo mała, powinno się określić cele za pomocą następujących miar:
- średnia tygodniowa liczba odwiedzin,
- średnia liczba odsłon,
- liczba nowych wpisów/stron/treści tworzonych miesięcznie,
- liczba zdobytych kontaktów (z punktu 15),
- miary mediów społecznościowych,
- pewne kluczowe elementy z punktu 8.
Wszystkie powyższe powinny zostać użyte do określenia 3, 6 i 12 miesięcznych celów. Nie należny jednak być przy tym zbyt agresywnym, bo można się zniechęcić, albo jeszcze gorzej, nie traktować swoich celów poważnie. Nie warto też ograniczać swoich możliwości przez ustawienie celów, które można łatwo osiągnąć.
18. Podłącz aplikację Web App od SEOmoz
Web App posiada kilka ciekawych funkcji śledzenia i monitorowania oraz sporządzania zaleceń optymalizacyjnych dla stron, co może być przydatne przy uruchamianiu nowej witryny.
(Źródło: http://www.seomoz.org/blog/launching-a-new-website-18-steps)