Kaspar "Guglarz"  SzymańskiKaspar Szymański, pracownik Google Webspam Team, opublikował wczoraj na swoim profilu G+ informację, która odbiła się szerokim echem na polskich blogach SEO i nie tylko. Google przeprowadza kolejną akcję nakładania kar ręcznych na polskie witryny, które nie przestrzegają zaleceń Google dla webmasterów. Poprzednie działania dotyczyły kupowania linków przekazujących PageRank i zdobyły rozgłos po ukaraniu popularnych porównywarek cen. Kto i za co zostanie tym razem ukarany? Wypowiedź Guglarza zawiera wiele ciekawych informacji (wyróżnienia własne):

W ramach otwartego dialogu oraz współpracy z webmasterami ja i Zespół Search Quality chcielibyśmy podzielić się kilkoma detalami na temat naszej ostatniej inicjatywy na polskim rynku mającej na celu polepszenie jakości wyników wyszukiwania w Google. Na początku tego roku podjęliśmy kroki przeciwko kilku witrynom które naszym zdaniem naruszały zalecenia Google [http://goo.gl/LKoas]. Te witryny uczestniczyły w systemach wymiany linków, którę przekazują PageRank, takich jak e-weblink czy gotlink. Korzystanie z SWLi lub pozyskiwanie innych nieorganicznych linków może spowodować spadek pozycji witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania i nie zalecamy takiej strategii. Wówczas wszystkie ukarane witryny zostały powiadomione przez Narzędzia Google dla Webmasterów, tak jak to zawsze robimy w podobnych przypadkach. Niektórzy webmasterzy zmienili swoją strategie, porzucili systemy wymiany linków i zgłosili witryny do ponownego rozpatrzenia. Doceniamy ten fakt i chcielibyśmy podziękować tym, którzy zdecydowali się pomóc nam w polepszeniu jakości wyszukiwania dla polskich użytkowników. Generalnie obserwujemy w polskiej branży internetowej trend w kierunku budowania bazy lojalnych konsumentów zamiast krótkotrwałych prób spamowania. To jest po naszej myśli. Z przykrością stwierdzamy, że niektórzy webmasterzy nadal próbują sztuczek na skróty. Podejmujemy więc działania wobec witryn nie przestrzegajacych zaleceń Google dla webmasterów [http://goo.gl/AFhjr]. Rezultaty naszych działań staną się zapewne widoczne w ciągu kilku dni dla użytkowników wyszukiwarki Google. Z tego względu przygotowaliśmy odpowiedzi na kilka pytań, które zapewne padną:

pytanie: Dlaczego publikujecie tę informację?
odpowiedź: Rozwijając współpracę z webmasterami, dążymy do możliwie jak najbardziej otwartego dialogu. Przykładowo przesyłamy od niedawna wiadomości przez konsolę Narzędzi Google dla Webmasterów do witryn, które zostały rozpoznane jako spam. Ta inicjatywa idzie w tym samym kierunku. Ponieważ wychodzimy z założenia, że zostanie zauważona przez użytkowników, staramy się zapobiec plotkom w naszej branży.

pytanie: Które witryny zostały ukarane?
odpowiedź: Właściciele wszystkich witryn zostali powiadomieni przez Narzędzia Google dla Webmasterów. Nie będziemy jednak publicznie ogłaszać, o które witryny chodzi.

pytanie: Czy tym razem są to witryny tematyczne?
odpowiedź: Nie, są to witryny dotyczyące różnorodnej tematyki.

pytanie: A co jeżeli to konkurencja linkuje z SWLi?
odpowiedź: Po dokładnej analizie wszystkich sygnałów nie mamy wątpliwości, że to nie jest konkurencja.

pytanie: Czy takie akcje mają miejsce tylko na polskim rynku?
odpowiedź: Nie, podobne kroki podejmowaliśmy na innych rynkach, kiedy zachodziła taka potrzeba.

pytanie: Czy to są ręcznie nakładane kary?
odpowiedź: Tak, to są ręcznie nakładane kary.

pytanie: Dlaczego akurat teraz?
odpowiedź: Ta inicjatywa to kolejny element naszej strategii walki z witrynami stosującymi metody pozycjonowania wykraczajace poza wytyczne Google.

pytanie: Dlaczego zostały nałożone kary właśnie na te witryny?
odpowiedź: Koncentrowaliśmy się na spamie, który dotyka użytkowników.

pytanie: Dlaczego mimo walki ze spamem można wciąż znaleźć spamerskie witryny w polskim indeksie Google?
odpowiedź: Walka ze spamem nie jest jednorazowym zadaniem. Uważamy, że jakość wyników wyszukiwania znacznie się polepszyła we wszystkich językach w ciągu ostatnich kilku lat. Co nie oznacza, że nie ma spamu. Użytkowników, którzy natkną się na spam w wynikach wyszukiwania Google, prosimy o zgłoszenia przez ten formularz [http://goo.gl/QyzZC]. Wykorzystujemy je do rozwoju algorytmów, które pomagają kontrolować spam na dużą skalę.

pytanie: Czy powiadomienie webmasterów ma związek z wielkością witryn czy faktem, że są to znane marki?
odpowiedź: Nie, każda w taki sposób ukarana witryna jest powiadamiana przez centrum wiadomości w Narzędziach Google dla Webmasterów [http://goo.gl/FBG5P].

pytanie: Czy są plany kontynuacji walki z witrynami wykorzystującymi systemy wymiany linków przekazujących PageRank?
odpowiedź: Tak, będziemy kontynuowali walkę ze spamem w obronie jakości indeksu Google oraz naszych użytkowników.

pytanie: Co mogą zrobić webmasterzy ukaranych witryn?
odpowiedź: Zmienić swoją strategię zdobywania linków, pozbyć się nienaturalnych linków przychodzących oraz wysłać podanie o ponowne rozpatrzenie przez Narzędzia Google dla Webmasterów [http://goo.gl/xRaeI].

pytanie: Czy nałożone kary z czasem wygasają?
odpowiedź: Tak, jednak może to trwać dość długo. W przypadku spamowych witryn regularnie odnawiamy nieaktywne kary.

pytanie: Czy można wyjść z założenia, że witryny których zgłoszenia o ponowne rozpatrzenie zostały pozytywnie rozpatrzone powrócą na dawne pozycje w wynikach wyszukiwania Google?
odpowiedź: Widoczność tych witryn powróci na taki poziom, na jaki naturalnie zasługują. Należy pamiętać, że Google nie gwarantuje pobierania, indeksowania ani rankingu witryn w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Mamy nadzieję, że nasza inicjatywa z czasem wpłynie na polepszenie jakości polskich wyników wyszukiwania oraz zwiększy popularność jakościowych witryn. Jak zawsze, jesteśmy zainteresowani Waszym zdaniem i otwarci na Wasze sugestie.

Powiadomienia w Narzędziach dla webmasterów – must have

Każdy właściciel witryny powinien zweryfikować ją w Narzędziach dla webmasterów Google, choćby tylko ze względu na powiadomienia wysyłane tą drogą przez wyszukiwarkę. Wiele osób po zweryfikowaniu witryny odwiedza narzędzie sporadycznie. Dlatego kolejnym krokiem jest ustawienie przekazywanie wiadomości na adres e-mail. W tym celu przechodzimy na stronę główną Narzędzi dla webmasterów, przechodzimy do sekcji Ustawienia i wybieramy adres e-mail, na który mają być przekazywane powiadomienia.

Konfiguracja powiadomień mailowych w GWT

Konfiguracja powiadomień mailowych w GWT

W obliczu zapowiedzi kolejnych ręcznych kar jest to podstawowa konfiguracja, aby w porę dowiedzieć się o ukaraniu naszej witryny. Jeśli serwisem internetowym zajmuje się zewnętrzna firma SEO, pozycjoner lub webmaster, to należy przekazać powiadomienie otrzymane przez Narzędzia dla webmasterów, aby kompetentne osoby mogły natychmiastowo podjąć odpowiednie działania.

Moja witryna została ukarana. Co robić?

W dyskusji na G+ pojawiło się ciekawe pytanie i odpowiedź Kaspara na temat zalecanego postępowania w przypadku, gdy witryna była linkowana zabronionymi technikami:

Tomasz Stopka: Okey, a co mam zrobić jak mój profil linków opiera się głównie o precle (wordpress, tysiące wpisów różnych autorów, różnej jakości, z 3 linkami w treści) i wpisy w katalogach (otwarty.mini, webmini)? Mam pisać do każdego admina takiego tworu i prosić o usunięcie wpisu? ;-)

Kaspar Szymanski: Tak, w takiej teoretycznej sytuacji musiałbyś zmienić metody pozyskiwania linków i dokładnie oczyścić profil linków przychodzących :)

Spadły pierwsze głowy (czyt. pozycje)

Dzisiaj pojawiły się o pierwszych serwisach internetowych ukaranych przez Google. Chodzi o znane witryny, bo celem Google jest również (a może przede wszystkim) nagłośnienie akcji i pokazanie, że nie ma taryfy ulgowej dla dużych serwisów. Trudno mówić o poprawie jakości wyników wyszukiwania i dobru użytkowników, gdy wyszukując nazwę firmy nie możemy znaleźć jej oficjalnej strony. Kary mają charakter straszaka, a tym razem ucierpiały: serwis banku Millennium, portal ogłoszeniowy Tablica.pl, porównywarka cen Okazje.info.pl i prawdopodobnie serwis operatora Play. Kto następny?