Google Authorship CTROd czasu wprowadzenia przez Google informacji o autorze do wyników wyszukiwania pojawiają się spekulacje, jak taki wzbogacony opis może wpływać na klikalność (CTR) strony. Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w analizach opublikowanych przez Google, które zostały opisane w artykule „How does Google authorship impact CTR?„.

 

UWAGA: Opisywane badania Google dotyczą przede wszystkim adnotacji społecznościowych, które są widoczne dla zalogowanych użytkowników Google+. Poza tym należy zwrócić uwagę, że analizowane strony wyników wyszukiwania różnią się od wyników w Google.pl ze względu na mechanizm personalizacji Search, plus Your World.

Wynik wyszukiwania spersonalizowany w oparciu o Google+

Wynik wyszukiwania spersonalizowany w oparciu o Google+

Ignorowanie adnotacji społecznościowych

Na początku po wprowadzeniu adnotacji społecznościowych okazało się, że w większości przypadków użytkownicy ignorują nowe obrazki w wynikach wyszukiwania. Google na początku 2012 roku opublikowało raport pokazujący, że większość użytkowników wyszukiwarki nie „oszalało” na punkcie adnotacji społecznościowych w wynikach wyszukiwania. W dokumencie znalazły się bardzo ciekawe wnioski:

Nasze pierwsze badania przyniosły dwa nieoczekiwane rezultaty. Po pierwsze, w niektórych kontekstach adnotacje społecznościowe wyświetlane na stronach wyników wyszukiwania mogą być bezużyteczne dla użytkowników. (…)

Bardziej sprzecznym z intuicją wynikiem pierwszych badań był fakt, że badani nie zauważyli adnotacji społecznościowych.

Odsetek zauważonych adnotacji społecznościowych

Odsetek zauważonych adnotacji społecznościowych

Brak zauważania przez użytkowników adnotacji społecznościowych wydaje się wynikiem ślepoty pozauwagowej (ang. inattentional blindness), spowodowanej sposobem przetwarzania przez użytkowników wyników wyszukiwania. Adnotacja pojawiająca się przy wyniku wyszukiwania ma wpływ, jeśli użytkownik skupia się na twarzy. Nawet jeśli użytkownik zwróci uwagę na adnotację, to nie wiadomo czy wykorzysta tę informację w swoim modelu oceniania i wyboru wyniku wyszukiwania, który kliknie.

Przedstawione w dokumencie dane pokazują, że dużą rolę odgrywa sposób prezentacji adnotacji.

Sposoby prezentacji adnotacji społecznościowych

Sposoby prezentacji adnotacji społecznościowych

Jak można było się spodziewać, duże obrazki są bardziej skuteczne niż małe. W skrócie można powiedzieć, że duże zdjęcia twarzy są zauważane, podczas gdy małe obrazki są z reguły ignorowane. Podobnie obrazek nad opisem dał lepsze wyniki niż obrazek pod opisem.

Rosnące znaczenie adnotacji społecznościowych

W wyniku działań Google i prawdopodobnie zmieniających się nawyków użytkowników, zmienia się sposób przetwarzania przez użytkowników wyników wyszukiwania z adnotacjami. Z najnowszego dokumentu Google wynika, że obecnie adnotacje skupiają dużo większą uwagę użytkowników niż początkowo.

Google wskazuje, że podejmuje działania, które mają poprawić stopień wykorzystania adnotacji społecznościowych przez użytkowników i liczy na dalszy wzrost ich znaczenia w przetwarzaniu wyników wyszukiwania.

Wpływ adnotacji na skanowanie wyników wyszukiwania

Lata temu badania ruchu gałek ocznych (ang. eye tracking) wykazały, że w sposobie analizowania wyników wyszukiwania przez użytkowników występuje zjawisko, które nazwano Złoty Trójkąt Google (ang. Google Golden Triangle) .

Złoty Trójkąt Google

Złoty Trójkąt Google

Wyniki wskazywały, że użytkownicy zazwyczaj skupiają się na lewej górnej części wyników i w przewidywalny sposób skanują je w dół. Ten sposób przetwarzania SERPów prowadził do znaczącego spadku CTR dla wyników wyszukiwania spoza TOP3.

Taki schematyczny sposób przetwarzania wyników jest już nieaktualny. Nowe badania Google pokazują w jaki sposób użytkownicy analizują obecnie wyniki wyszukiwania z adnotacjami społecznościowymi.

Eye tracking wyników z adnotacjami społecznościowymi

Eye tracking wyników z adnotacjami społecznościowymi

Pierwszy wynik wyszukiwania nadal skupia na sobie dużą uwagę, ale adnotacja ściąga uwagę użytkowników w dół strony. Strona z adnotacją znajdująca się na 4 (lub 5) pozycji skupiała na sobie dużo większą uwagę niż wszystkie pozostały wyniki. Ikonka myszki wskazuje również, że wynik z adnotacją był najczęściej klikany.

Bardziej zaskakujące są wyniki reakcji użytkowników na wyniki prezentujące jednocześnie miniatury filmów i adnotacje.

Eye tracking wyników z adnotacjami i filmami

Eye tracking wyników z adnotacjami i filmami

Ponownie adnotacje ściągają wzrok użytkowników w dół strony. Okazuje się, że wynik z adnotacją zwraca większą uwagę użytkowników niż dwa położone wyżej wyniki wideo.

Znaczenie adnotacji w zależności od rodzaju zapytania

Ciekawe są także rezultaty wskazujące, że znaczenie adnotacji społecznościowych dla użytkowników zależy od rodzaju zapytania. Szansa spojrzenia na adnotację w zależności od rodzaju zapytania wynosi:

  • Nawigacyjne: 100%
  • Usługi lokalne: 100%
  • Poradniki: 67%
  • Zakupy: 64%
  • Rozrywka: 56%
  • Ustalanie faktów: 40%
  • Newsy: 14%

Optymalizacja adnotacji

Zrozumienie jak adnotacje zmieniają zachowania użytkowników pozwala na dostosowanie taktyk w celu zdobywania większego ruchu z wyników wyszukiwania. Klucz do wygenerowania ruchu nie polega tylko na zdobyciu pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Sprytny marketer może prześcignąć konkurenta silnie osadzonego na topowych pozycjach wyników wyszukiwania, nie tylko przez link building, ale również dzięki tworzeniu atrakcyjnych tytułów, opisów i zdobywaniu adnotacji społecznościowych. Działania te mogę być wspierane przez budowanie reputacji (personal branding) i relacji, aby poszerzyć swoje powiązania społecznościowe.

Optymalizacja zdjęcia profilowego Google+

Należy optymalizować wszystko co daje się optymalizować. Na przykład Cyrus Shepard opisał proces optymalizacji swojego zdjęcia profilowego.

Testowanie zdjęcia profilowego Google+

Testowanie zdjęcia profilowego Google+

Do bardziej zaawansowanej optymalizacji zdjęcia profilowego może posłużyć narzędzie OKCupid’s My Best Face.

Analiza zdjęć profilowych w My Best Face

Analiza zdjęć profilowych w My Best Face

Inne artykuły na temat autorstwa w wynikach wyszukiwania Google

Nasz blog:

Rel=author i przypisywanie autorstwa
Statystyki autora – wyświetlenia i kliknięcia w Google
Powiedz Google, że jesteś autorem
Znacznik autorstwa a wyniki wyszukiwania
Znaczniki autorstwa rel=”author” i rel=”me”

Materiały od Google:

Wszystko o wyszukiwaniu – Autorstwo
Informacje o autorze w wynikach wyszukiwania
Łączenie profilu Google+ z treściami autora

Artykuły anglojęzyczne:

Wzrost CTR w wyniku zastosowania rel=”author” (case study)
Optymalizacja zdjęcia autora w wynikach wyszukiwania w celu zwiększenia CTR
Obalanie mitu wpływu Google Authorship na CTR
Co czyni zdjęcie w wynikach wyszukiwnaia dobrym?
Wyniki wideo vs. zdjęcia autora – co daje większą klikalność?

Podsumowanie

A czy Wy zaobserwowaliście większą klikalność stron ze zdjęciem autora w wynikach wyszukiwania (jako właściciele stron internetowych) lub chętniej klikacie w takie wyniki wyszukiwania (jako użytkownicy wyszukiwarki)? Podzielcie się z nami swoimi spostrzeżeniami.
5 komentarzy:
  1. Filip
    Filip says:

    Jak wszyscy zaczną wstawiać autorshipa i będą optymalizować obrazki to trzeba je będzie poprawiać nieustannie. Wszystko zależy od otoczenia a skoro każdy będzie miał zdjęcie a na dodatek to zdjęcie będzie się bezustannie zmieniać to może ktoś napisze program optymalizujący kolor tła na zdjęcie :D Pomysł dla zdolnych:)

  2. Przemek Sztal
    Przemek Sztal says:

    Tak jak wspomnieliście, autorstwo w Google to temat rzeka. Żeby wyczerpać temat należałoby napisać o metodach przypisywania autorstwa, AuthorRank, wpływie na CTR, a do tego najlepiej przeprowadzić jakieś własne rzetelne testy. A i tak po jakimś czasie okazałoby się, że artykuł przestał być aktualny.

    Dlatego w ramach uzupełnienia podałem linki do 6 swoich innych wpisów na ten temat, artykułów pomocy Google oraz postów na branżowych blogach anglojęzycznych. Nic tylko krytycznie czytać i wyciągać własne wnioski ;-)

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz