Wykluczone linki GoogleNa ostatniej konferencji Pubcon Matt Cutts z Google ogłosił uruchomienie długo oczekiwanego narzędzia do wykluczania linków. Może to być bardzo przydatne narzędzie SEO, które jednocześnie przy nieumiejętnym wykorzystaniu może przyczynić się do destrukcji widoczności serwisu w wyszukiwarce Google. Narzędzie disavow links daje dużo możliwości i jednocześnie stwarza wiele niebezpieczeństw, dlatego powinno być wykorzystywane tylko przez doświadczone osoby, w określonych przypadkach.

Kiedy korzystać z narzędzia wykluczania linków

Powiadomienie o nienaturalnych linkach

Powiadomienie o nienaturalnych linkach przychodzących jest informacją wprost od Google, że do naszego serwisu prowadzą podejrzane linki. Jeśli wiemy, które linki są nienaturalne i nie możemy ich usunąć w inny sposób, możemy skorzystać z narzędzia wykluczania linków.

Bezskuteczne prośby o ponowne rozpatrzenie

Jeśli serwis nie może uporać się z karami nałożonymi z powodu nienaturalnych backlinków – próby ich usuwania oraz wysyłanie prośby o ponowne rozpatrzenie nie przynoszą efektów, to kolejnym krokiem może być wykluczenie nienaturalnych linków. Ponowne rozpatrzenie zwykle wymaga usunięcia negatywnych linków lub udokumentowania prób ich usunięcia. Usunięcie linków nie zawsze jest możliwe i w takim wypadku z pomocą przychodzi narzędzie Disavow links.

Dotknięcie aktualizacją Pingwin

Aktualizacja Pingwin dotyczyła agresywnego linkowania i nadmiernego wykorzystywania nienaturalnych tekstów odnośników. Jeśli serwis został dotknięty tą aktualizacją (nagłe spadki pozycji lub ruchu po datach wprowadzania update’ów) i nie udało się rozwiązać problemu przez dywersyfikację anchor tekstów lub usuwanie nienaturalnych linków, to kolejnym rozwiązaniem może być wykluczenie negatywnych linków.

Ofiara negatywnego SEO

Zaszkodzenie serwisowi internetowemu przez pozyskanie do niego spamerskich linków jest trudne, ale możliwe w niektórych przypadkach. Zwykle takie linki trudno usunąć, więc narzędzie może okazać się przydatne w celu wykluczenia negatywnego linkowania.

Złe linki

Często nawet linki niskiej jakości mogą mieć pewną wartość dla pozycjonowanego serwisu. Dlatego tworzenie listy nienaturalnych linków, które mogą szkodzić witrynie, należy przygotowywać z bardzo dużą ostrożnością. W wielu przypadkach może okazać się, że zamiast pomóc witrynie, tak naprawdę jej szkodzimy. Proces wykluczania linków powinien być przeprowadzany tylko przez doświadczone osoby. Nierozważne wykluczenie linków może spowodować spadki pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania Google, o czym ostrzega komunikat:

To jest funkcja zaawansowana, która wymaga szczególnej ostrożności. Jeśli zostanie użyta nieprawidłowo, może niekorzystnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Zalecamy zrzekanie się linków przychodzących tylko wtedy, gdy uważasz, że do Twojej strony prowadzi znaczna liczba linków spamerskich, sztucznych lub niskiej jakości, i masz pewność, że dane linki powodują problemy.

Przykłady nienaturalnych linków można znaleźć w zaktualizowanych wytycznych dla webmasterów Google.

Proces wykluczania linków

  1. Tworzymy listę stron z negatywnymi linkami prowadzącymi do naszego serwisu, które mają zostać wykluczone. W wierszach pliku tekstowego mogą się znaleźć:
    – adresy URL do konkretnych podstron
    – adresy domen lub subdomen poprzedzone prefiksem „domain:”
    – komentarze poprzedzone znakiem „#”
    Format pliku z listą wykluczonych linków

    Format pliku z listą wykluczonych linków

  2. Przechodzimy do strony narzędzia Wykluczone linki
  3. Logujemy się do Narzędzi dla webmasterów Google
  4. Z listy wybieramy serwis, dla którego mają być wykluczane linki
  5. Klikamy przycisk „WYKLUCZONE LINKI”
  6. Klikamy przycisk „Linki zrzeczenia się”
  7. Za pomocą przycisku „Wybierz plik” wybieramy plik z listą linków do wykluczenia i zatwierdzamy przyciskiem „Prześlij”, a następnie „Wykonano”.

FAQ

Nie wiadomo do końca jak będzie funkcjonowało nowe narzędzie. Na blogach i forach branżowych pojawiają się różne wątpliwości. Część z nich została wyjaśniona na blogu Google oraz w czasie hangoutu z pracownikiem Google Johnem Muellerem (podsumował go Karol Dziedzic): 

  • Google nie dostarcza informacji na temat postępu lub zakończenia przetwarzania linków zgłoszonych do wykluczenia
  •  

  • po wykluczeniu linków będą one nadal widoczne w Narzędziach dla webmasterów (podobnie jak linki nofollow)
  •  

  • zgłoszenie całej domeny (np. „domain:example.com”) powoduje, że zostają wykluczone linki ze wszystkich subdomen (np. www.example.com, blog.example.com)
  •  

  • po wykluczeniu linków warto wysłać prośbę o ponowne rozpatrzenie strony (należy odczekać 2-3 dni od użycia narzędzia)
  •  

  • rozpatrzenie linków zgłoszonych do wykluczenia może zająć kilka tygodni
  •  

  • narzędzie powinno być pomocne przy wychodzeniu serwisu z tarapatów po aktualizacji Pingwin
  •  

  • wykorzystanie narzędzia nie jest formą przyznania się do pozyskiwania linków niezgodnych z wytycznymi dla webmasterów
  •  

  • narzędzie może pomóc w oczyszczaniu przejętej domeny, do której prowadzą negatywne linki
  •  

  • narzędzie wykluczania linków jest obsługiwane algorytmicznie, bez ręcznego sprawdzania przez zespół SQT
  •  

  • przesłana lista linków do wykluczenia to dla Google sugestia, a nie dyrektywa
  •  

  • narzędzie nie służy do zgłaszania spamu, więc zgłaszanie linków do wykluczenia nie powoduje automatycznego ukarania stron, na których te linki zostały umieszczone
  •  

  • zrzekanie się linków może być przeprowadzane przez zweryfikowanych właścicieli witryny lub przez użytkownika z pełnym poziomem uprawnień.
  •  

  • [Aktualizacja 2012-11-09]: wykluczanie linków powinno być poprzedzone próbą usunięcia nienaturalnych linków ze stron