Wyodrębnianie ruchu z serwisów społecznościowych w Google Analytics

Jeśli używasz Google Analytics, to niewątpliwie widziałeś wykresy jak poniższy:

Problemem jest to, że w tym widoku źródeł odwiedzin brak jest podziału na „media społecznościowe”. Wiadomo jedynie, że ruch ten jest wmieszany w „Witryny odsyłające” i „Odwiedziny bezpośrednie”. Wraz z dramatycznym wzrostem w obszarze marketingu w mediach społecznościowych marketingowcy potrzebują prostego sposobu na wyodrębnienie i możliwości obserwowania ruchu z tego źródła oddzielnie. Na szczęście jest prosty sposób na wyodrębnienie tych danych w kilku prostych krokach.

Krok 1: Stwórz własny segment

Segmenty zaawansowane są sposobem na wydzielanie źródeł za pomocą filtrów dla celów głębszej analizy. GA umożliwia tworzenie segmentów w miarę bezbolesny sposób:

Z dowolnej sekcji „Źródła odwiedzin” należy kliknąć listę znajdującą się w prawym górnym rogu panelu obok tekstu „Segmenty zaawansowane”, a następnie odnośnik „Utwórz nowy zaawansowany segment”.

Krok 2: Dodaj źródła społecznościowe

Jest to najważniejszy krok wymagający posiadania pełnej listy witryn/słów, które powinny zostać zawarte. Niezalecane jest używanie tylko nazw domen i adresów URL najpopularniejszych serwisów społecznościowych, ale również pewnych sprytnych słów wyłapujących umieszczanych w warunku „Źródło”, jak to pokazano poniżej:

Należy upewnić się, że wykorzystywane są wyrażenia „lub”, a nie „and”. Poniżej znajduje się lista słów do wykorzystania (która może być poszerzona o dodatkowe źródła):

  • facebook,
  • youtube,
  • nk.pl,
  • twitter,
  • tweet,
  • myspace,
  • flickr,
  • wikipedia,
  • linkedin,
  • delicious,
  • stumbleupon,
  • digg,
  • reddit,
  • ycombinator,
  • hootsuite,
  • popurls.

W zależności od obszaru działalności przydatne może okazać się przeszukanie listy top 500 domen odwołujących się w poszukiwaniu właściwych dopasowań. Można skorzystać również z listy popularnych witryn społecznościowych na Wikipedii.

Krok 3: Nazwij i przetestuj swój segment

W celu stworzenia w pełni funkcjonalnego segmentu należy przetestować jego logikę, aby mieć pewność co do zwracanych wyników. Przed tym GA wymaga nazwania tworzonego segmentu:

Kiedy segment jest kompletny i działa poprawnie, można go zapisać.

Krok 4: Przefiltruj ruch przez segment mediów społecznościowych

Kiedy nowy segment jest gotowy do użycia, można z niego wyodrębnić tylko media społecznościowe lub porównać je do innych źródeł odwiedzin w dowolnym raporcie GA. W tym celu należy użyć listy rozwijanej „Segmenty zaawansowane” i wybrać z niej odpowiedni segment:

Oczywiście samo posiadanie danych jest bezużyteczne dopóki nie ma pewnych działań, które można na nich wykonać. Wyodrębnienie ruchu społecznościowego jest przydatne przy tworzeniu raportów, szczególnie dla oceny wartości i obserwowania wzrostu/wpływu w czasie. Jest jednak więcej rzeczy, których można się dowiedzieć, niż tylko surowe dane ruchu i wskaźniki konwersji.

Może być trudne zobaczenie serwisów społecznościowych wśród wszystkich witryn odwołujących, ale kiedy zostaną wydzielone znalezienie witryn, w których nasze wysiłki przynoszą skutki jest znacznie prostsze.

W ten sposób można też znaleźć witryny, które dają największe szanse na zwiększenie ruchu.

Następny wykres porównuje ruch z wyszukiwarek i z serwisów społecznościowych w czasie:

Ten widok jest przydatny podczas oceny postępów i robienia porównań. Dzięki niemu można określić czy udział mediów społecznościowych rośnie czy maleje oraz jak wygląda na tle wszystkich odwiedzin oraz ruchu z wyszukiwarek. Można szybko ocenić czy wysiłki w serwisach społecznościowych opłacają się z punktu widzenia ruchu oraz czy zwiększają skuteczność w wyszukiwarkach internetowych (poprzez nowe linki, wzmianki, itp.).

Następnie można ocenić poziom zaangażowania odwiedzających z witryn społecznościowych:

Po pierwsze można porównać powyższe dane z innymi segmentami (jak wyszukiwarki i wizyty bezpośrednie). Jednak można również porównywać stopień zaangażowania w czasie, szczególnie podczas wprowadzania poprawek w witrynie mających zwiększyć zaangażowanie i klikalność, aby sprawdzić ich skuteczność.

Z ciekawości można również sprawdzić statystyki przeglądarek internetowych użytkowników witryn społecznościowych:

Na końcu warto spojrzeć na strony, które internauci odwiedzają za pośrednictwem witryn społecznościowych:

To wszystko są potencjalne możliwości do stworzenia bardziej dopasowanych do potrzeb stron docelowych (landing pages) w oparciu o ścieżkę odwołania. Raport może dostarczyć także informacji jaką zawartość należy tworzyć w celu zwiększenia ruchu społecznościowego.

Więcej na bardzo podobny temat we wpisie Segmenting Important Data through Advanced Segments.

(Źródło: http://www.seomoz.org/blog/segmenting-social-traffic-in-google-analytics)