Wyodrębnianie ruchu z serwisów społecznościowych w Google Analytics
Jeśli używasz Google Analytics, to niewątpliwie widziałeś wykresy jak poniższy:
Problemem jest to, że w tym widoku źródeł odwiedzin brak jest podziału na „media społecznościowe”. Wiadomo jedynie, że ruch ten jest wmieszany w „Witryny odsyłające” i „Odwiedziny bezpośrednie”. Wraz z dramatycznym wzrostem w obszarze marketingu w mediach społecznościowych marketingowcy potrzebują prostego sposobu na wyodrębnienie i możliwości obserwowania ruchu z tego źródła oddzielnie. Na szczęście jest prosty sposób na wyodrębnienie tych danych w kilku prostych krokach.
Krok 1: Stwórz własny segment
Segmenty zaawansowane są sposobem na wydzielanie źródeł za pomocą filtrów dla celów głębszej analizy. GA umożliwia tworzenie segmentów w miarę bezbolesny sposób:
Z dowolnej sekcji „Źródła odwiedzin” należy kliknąć listę znajdującą się w prawym górnym rogu panelu obok tekstu „Segmenty zaawansowane”, a następnie odnośnik „Utwórz nowy zaawansowany segment”.
Krok 2: Dodaj źródła społecznościowe
Jest to najważniejszy krok wymagający posiadania pełnej listy witryn/słów, które powinny zostać zawarte. Niezalecane jest używanie tylko nazw domen i adresów URL najpopularniejszych serwisów społecznościowych, ale również pewnych sprytnych słów wyłapujących umieszczanych w warunku „Źródło”, jak to pokazano poniżej:
Należy upewnić się, że wykorzystywane są wyrażenia „lub”, a nie „and”. Poniżej znajduje się lista słów do wykorzystania (która może być poszerzona o dodatkowe źródła):
- facebook,
- youtube,
- nk.pl,
- twitter,
- tweet,
- myspace,
- flickr,
- wikipedia,
- linkedin,
- delicious,
- stumbleupon,
- digg,
- reddit,
- ycombinator,
- hootsuite,
- popurls.
W zależności od obszaru działalności przydatne może okazać się przeszukanie listy top 500 domen odwołujących się w poszukiwaniu właściwych dopasowań. Można skorzystać również z listy popularnych witryn społecznościowych na Wikipedii.
Krok 3: Nazwij i przetestuj swój segment
W celu stworzenia w pełni funkcjonalnego segmentu należy przetestować jego logikę, aby mieć pewność co do zwracanych wyników. Przed tym GA wymaga nazwania tworzonego segmentu:
Kiedy segment jest kompletny i działa poprawnie, można go zapisać.
Krok 4: Przefiltruj ruch przez segment mediów społecznościowych
Kiedy nowy segment jest gotowy do użycia, można z niego wyodrębnić tylko media społecznościowe lub porównać je do innych źródeł odwiedzin w dowolnym raporcie GA. W tym celu należy użyć listy rozwijanej „Segmenty zaawansowane” i wybrać z niej odpowiedni segment:
Oczywiście samo posiadanie danych jest bezużyteczne dopóki nie ma pewnych działań, które można na nich wykonać. Wyodrębnienie ruchu społecznościowego jest przydatne przy tworzeniu raportów, szczególnie dla oceny wartości i obserwowania wzrostu/wpływu w czasie. Jest jednak więcej rzeczy, których można się dowiedzieć, niż tylko surowe dane ruchu i wskaźniki konwersji.
Może być trudne zobaczenie serwisów społecznościowych wśród wszystkich witryn odwołujących, ale kiedy zostaną wydzielone znalezienie witryn, w których nasze wysiłki przynoszą skutki jest znacznie prostsze.
W ten sposób można też znaleźć witryny, które dają największe szanse na zwiększenie ruchu.
Następny wykres porównuje ruch z wyszukiwarek i z serwisów społecznościowych w czasie:
Ten widok jest przydatny podczas oceny postępów i robienia porównań. Dzięki niemu można określić czy udział mediów społecznościowych rośnie czy maleje oraz jak wygląda na tle wszystkich odwiedzin oraz ruchu z wyszukiwarek. Można szybko ocenić czy wysiłki w serwisach społecznościowych opłacają się z punktu widzenia ruchu oraz czy zwiększają skuteczność w wyszukiwarkach internetowych (poprzez nowe linki, wzmianki, itp.).
Następnie można ocenić poziom zaangażowania odwiedzających z witryn społecznościowych:
Po pierwsze można porównać powyższe dane z innymi segmentami (jak wyszukiwarki i wizyty bezpośrednie). Jednak można również porównywać stopień zaangażowania w czasie, szczególnie podczas wprowadzania poprawek w witrynie mających zwiększyć zaangażowanie i klikalność, aby sprawdzić ich skuteczność.
Z ciekawości można również sprawdzić statystyki przeglądarek internetowych użytkowników witryn społecznościowych:
Na końcu warto spojrzeć na strony, które internauci odwiedzają za pośrednictwem witryn społecznościowych:
To wszystko są potencjalne możliwości do stworzenia bardziej dopasowanych do potrzeb stron docelowych (landing pages) w oparciu o ścieżkę odwołania. Raport może dostarczyć także informacji jaką zawartość należy tworzyć w celu zwiększenia ruchu społecznościowego.
Więcej na bardzo podobny temat we wpisie Segmenting Important Data through Advanced Segments.
(Źródło: http://www.seomoz.org/blog/segmenting-social-traffic-in-google-analytics)