Niski Wskaźnik Odrzuceń czyli parametr dostępny w raportach Google Analytics, określający jaki procent osób opuszcza serwis internetowy po obejrzeniu zaledwie jednej strony internetowej to nie zawsze dobrze, a wysoki nie zawsze źle.

Wiele osób uważa, że wysoki Wskaźnik Odrzuceń jest powodem do niepokoju. Jednak wszystko zależy od strony docelowej, na którą trafia użytkownik. Weźmy pod uwagę następującą sytuację. Serwis informacyjny reklamuje się w Google AdWords. Reklama serwisu wyświetla się na zapytania związane z bieżącymi wydarzeniami z kraju i ze świata. Użytkownicy są bezpośrednio przekierowani na stronę z artykułem. Czytają go, a następnie wychodzą z serwisu. Czy to źle? Niezupełnie. Użytkownik znalazł informacje, których poszukiwał. Przeczytał artykuł, notatkę, reportaż i opuścił serwis.

Jeśli mamy jednak wątpliwości, warto sprawdzić jeszcze jeden wskaźnik, a mianowicie czas na stronie. Oszacuj ile czasu powinien spędzić na stronie z artykułem użytkownik, aby się z nim zapoznać i oceń czy miał szansę go przeczytać. A co by było gdybyśmy uzyskali niski Współczynnik Odrzuceń? Czy to świadczyłoby, że z naszym serwisem bądź kampanią reklamową dzieje się coś niewłaściwego? Raczej nie. Najwidoczniej serwis jest na tyle interesujący, że warto odwiedzić inne jego podstrony.

Rozważmy teraz kolejna sytuację. Wyobraźmy sobie sklep internetowy oferujący artykuły sportowe. Ponieważ jest to sklep Wskaźnik Odrzuceń powinien być jak najniższy. Właściciel serwisu zauważa jednak, że interesujący nas wskaźnik jest bardzo wysoki głównie po zapytaniach związanych ze sportami wodnymi. Przyczyną tego może być niewłaściwa strona docelowa. Jeśli przekierujemy użytkownika na stronę główną, skąd nie jest łatwo dotrzeć do artykułów pływackich, odwiedzający może się zniechęcić. Wysoki Wskaźnik Odrzuceń może świadczyć także, o tym, że oferta na stronie internetowej jest zbyt uboga lub ceny artykułów są zbyt wysokie. Wówczas trzeba się zastanowić nad doborem odpowiednich słów kluczowych.

Przyczyna zbyt wysokiego Wskaźnika Odrzuceń może być bardzo prozaiczna. Wystarczy, że jedna z podstron serwisu przypadkowo nie zostanie otagowana kodem Google Analytics. Użytkownicy trafiający na tę stronę, będą postrzegani przez system jako opuszczający serwis, choć w rzeczywistości nie opuszczą go. Pamiętaj, aby w pierwszej kolejności sprawdzić, czy tag Google Analytics został wklejony na każdej stronie serwisu.

Nie wyciągaj zbyt pochopnych wniosków tylko i wyłącznie po Wskaźniku Odrzuceń. Warto analizować inne parametry i na podstawie kilku danych oceniać kampanię czy stronę. Wysoki wskaźnik odrzuceń może oznaczać, że serwis lub kampania reklamowa wymaga zmian, ale wcale nie musi tak być.

Do ilustracji wykorzystano grafikę autorstwa: http://www.blindfiveyearold.com/bounce-rate-vs-exit-rate

1 komentuj
  1. bialy
    bialy says:

    Podzielę się statystykami współczynika odrzuceń na moim sklepie od 2011
    Dotyczące porównywarki Nokaut największy jaki miałem w skali dnia to 87%
    Sytuacja jest rozwojowa bo cały czas rośnie.
    Są wysoko w google a na samej porównywarce panuje chaos celem uzyskania największej liczby kliknięć (na ceneo jest to bardziej przejrzyste dla klijenta co widać w współczyniku 51-53%)
    styczeń 57,34
    luty 61,22
    marzec 61,55
    kwiecień 62,76
    maj 63,35
    czerwiec 63,37
    lipiec 63
    sierpień 67,56
    wrzesień 69,33
    październik 67,76
    listopad 70,70
    grudzień 69,57
    styczeń 71,44
    luty 69,02
    marzec 73,53

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz