Wyszukiwanie lokalne Google – jak wykorzystać ostatnie zmiany w SERP Google na swoją korzyść?

Google twierdzi, że ponad 20 procent wszystkich wyszukiwań dotyczy lokalnych firm, miejsc, itp. Ostatnie zmiany Google dokonane w  SERPach wyraźnie sprzyjają  wynikom lokalnego wyszukiwania.


Lokalne wyszukiwanie w SERPach

Zmiany

  • Strony Google Miejsca pojawiają się teraz jako pełne wyniki wyszukiwania, z mapą która została przeniesiona do prawej kolumny.
  • Kiedy Google określi, że dana fraza wyszukiwania jest zdecydowanie lokalna, strony Miejsca będą dominującymi wynikami, często pojawiającymi się nad zwykłymi wynikami na liście wyników wyszukiwania. (np. „pizza lublin”)
  • Kiedy dana fraza jest prawdopodobnie lokalna, wówczas wśród wyników wyszukiwania pojawi się „siedmiopak”. (np. „pizza”)

Lokalne wyszukiwanie

Wraz z wprowadzeniem przez Google stron Miejsc pomiędzy wyniki organiczne i w wielu przypadkach powyżej wyników organicznych, pozycja osiągana w rankingu stron Google Miejsca stała się ważniejsza niż kiedykolwiek. Aby poprawić swoją pozycję, należy:

  1. Zoptymalizować swoją stronę w Google Miejsca.
  2. Zoptymalizować serwis oraz jego stronę kontaktu pod lokalne wyszukiwanie.
  3. Pozyskać wpisy w katalogach firm.
  4. Zdobyć więcej opinii klientów.

1. Jak zoptymalizować stronę w Google Miejsca?

  • Dostosuj obszar oferowania usług
    Jeżeli ktoś wykonuje usługi  hydrauliczne w Lublinie, Warszawie, Krakowie, ale posiada adres firmy w Lublinie, to nie pojawi się w wynikach wyszukiwania Google Miejsca na frazę „hydraulik Warszawa” czy „hydraulik Kraków”. Aby to zmienić, należy przejść do strony Miejsca i wybrać opcję „Tak, ta firma obsługuje klientów w innych lokalizacjach”, a następnie rozszerzyć  obszar usług o Lublin, Warszawa, i Kraków.
  • Sprawdź, czy adres jest poprawny
    Ma to znaczenie przede wszystkim z punktu widzenia obsługi klienta, a nie SEO. Warto upewnić się, że fizyczny adres firmy jest wyświetlany w Google Miejsca poprawnie.
  • Zawsze pokazuj adres
    Miejsca Google dają możliwość ukrycia swojego adresu. Nie należy jednak tego robić. Choć może się to zmienić w przyszłości, ukrywanie adresu może mieć negatywny wpływ na pozycje w rankingu Google Miejsca.
  • Wybierz najwłaściwszą kategorię
    Warto przeprowadzić badanie rynku i znaleźć najczęściej używaną kategorię biznesu związaną z firmą. Można w tym celu sprawdzić strony Miejsca konkurencji. Należy również upewnić się, że wykorzystywana jest przynajmniej jedna z domyślnych kategorii Google.
  • Używaj słów kluczowych do budowy opisu strony
    Choć nie należy tworzyć opisu w postaci ciągu słów kluczowych, pisanie pełnego i kompletnego opisu przy użyciu słów kluczowych może pozytywnie wpłynąć na ranking.
  • Dodawanie zdjęć i wideo do strony
    Dodanie zdjęcia i / lub wideo do strony Miejsca przyczyni się do jej kompletności i poprawy pozycji w rankingu, a także pomoże stronie wyróżnić się wśród wyników wyszukiwania. Ponadto tworzenie strony w większym stopniu użytecznej dla klientów nie tylko poprawi współczynnik klikalności, ale także zwiększy współczynnik konwersji.
  • Używaj numer telefonu z lokalnym numerem kierunkowym
    Należy upewnić się, że numer telefonu na stronie ma ten sam numer kierunkowy co docelowy rynek.

Czego należy unikać:

  • Wielu stron Miejsc z tym samym numerem telefonu,
  • Wielu stron Miejsc z tym samym adresem,
  • Ukrywania swojego adresu,
  • Używania numeru infolinii (zaczynającego się od 800).

2. Jak zoptymalizować serwis główny oraz stronę kontaktu pod Google Miejsca?

Posiadanie firmowej strony internetowej może pomóc stronie Miejsca rankować wyżej  przez wzrost wiarygodności firmy. Linki zawarte na stronie Miejsca powinny wskazywać na  konkretne strony kontaktu, które zawierają informacje dla określonego obszaru.

  • Warto dodać nazwę miasta do meta tagu <title> na wszystkich stronach w serwisie – pomoże to zarówno w rankingu wyników organicznych jak i lokalnych.
  • Warto dołączyć pełny adres firmy na stronie kontaktu – należy upewnić się, że jest on sformatowany poprawnie, wpisując go do Google Maps.
  • Należy umieścić lokalny numer telefonu na stronie kontaktu.
  • Warto uwzględnić słowo kluczowe lokalizacji w anchor tekstach linków zwrotnych, np. „hydraulik Lublin”.
  • Adres URL powinien zawierać słowo kluczowe lokalizacji.
  • Jeżeli firma działa w więcej niż jednej lokalizacji, warto utworzyć oddzielne strony kontaktu dla każdej z tych lokalizacji.

Czego należy unikać:

  • Nigdy nie należy umieszczać adresu w postaci numeru skrzynki pocztowej jako fizycznego adresu firmy.
  • Nigdy nie należy używać numerów infolinii (zaczynających się od 800) – posiadanie tylko takiego numeru i nie posiadanie lokalnego numeru na stronie może obniżyć pozycje strony w rankingu.

3. Wpisy w katalogach firm

Kiedy strona wymieniona jest na kilku stronach zawierających spis firm, jak np. Panorama Firm, Pkt, Zumi, itp. to wzrasta wiarygodność frimy/serwisu i może poprawić się jej/jego pozycja w rankingu wyszukiwania. Oto najważniejsze czynniki wpływające na pozycje strony:

  • Spójność – należy upewnić się, że nazwa firmy, adres i numer telefonu są takie same we wszystkich katalogach firm i że dokładnie pasują do informacji w Google Miejsca.
  • Ilość Odwołań – Im w większej ilości wartościowych katalogów firm  wymieniona jest strona, tym lepiej.
  • Jakość Odwołań – umieszczenie strony w  znanych i zaufanych katalogach może naprawdę wpłynąć na jej pozycję.

4.Opinie klientów

Chociaż Google twierdzi, że pozytywne (lub negatywne) opinie nie mają wpływu na pozycję strony w rankingu Google Miejsca, inne czynniki opinii mogą mieć na nią wpływ.

  • Ilość opinii – wpływ  tej wielkości na ranking będzie zależał od ilości opinii u konkurencji. Dlatego warto postarać się, aby mieć co najmniej tyle opinii klientów co konkurencja.
  • Częstotliwość opinii – jeśli do strony pojawi się mnóstwo opinii na raz, to będzie to wyglądać spamersko dla Google i może podlegać karze. Dlatego na ile to możliwe warto zadbać o równomierne pojawianie się opinii.
  • Recenzje pochodzące bezpośrednio od Google – opinie pozostawione przez użytkowników Google o długiej historii konta są dużo lepiej postrzegane  przez Google, niż recenzje pochodzące od osób, które założyły konto Google tuż przed napisaniem opinii.
  • Lokalizacja i słowo kluczowe (nazwa produktu) w opinii – chociaż nikt nie ma bezpośredniej kontroli nad tym co piszą klienci, można im zaproponować aby pisząc recenzję wymienili lokalizację i/lub nazwę produktu lub usługi.

Jeśli chodzi o opinie klientów, to aby je pozyskać nie można być pasywnym. Trzeba zachęcić klientów do tego aby napisali opinię online. Warto poprosić o to np. klientów, którzy nabyli w ostatnim czasie jakiś produkt. Można też np. zaoferować dotychczasowym klientom zniżki na przyszłe zakupy  w zamian za opinię.

(Źródło: http://www.searchenginejournal.com/google-goes-local-serp-to-your-advantage/25999/)