Wśród opcji wyszukiwania Google, oprócz takich elementów jak wyszukiwarka grafiki i wyszukiwarka miejsc, znajdziemy pozycję Dyskusje, która pokazuje wyniki z grup dyskusyjnych, forów i witryn z pytaniami i odpowiedziami (Q&A). Rand Fishkin na blogu SEOmoz pokazuje jak można wykorzystać tę opcję do analizy konkurencji i działań SEO. Jak można wykorzystać wyszukiwarkę dyskusji? Rand podpowiada kilka sposobów:

  1. Wyszukiwanie nazw produktów konkurencyjnych lub witryn pozwala znaleźć wątki, w których użytkownicy pytają o funkcje produktu i rozwiązania alternatywne. Jest to okazja do zaprezentowania swojego rozwiązania jako alternatywnego lub do poznania z czego są zadowoleni lub nie klienci konkurencji.
  2. Wyszukiwanie słów kluczowych na forach internetowych pozwoli odkryć popularne wątki z interesującymi treściami. Sortowanie wyników Według daty pozwala odnaleźć najnowsze dyskusje. Można je wykorzystać jako inspirację dla tworzonej zawartości (np. wpisów na blogu), sposób nawiązania kontaktu z innymi użytkownikami forum, a czasem nawet jako sposób na pozyskanie linków.
  3. Regularne sprawdzanie wyszukiwania dla własnej marki i nazwy produktu, to okazja do przedstawiania własnej oferty, odpowiadania na pytania i pewna forma obsługi klienta. Często prowadzi to do pozyskania wartościowego ruchu oraz linków.
  4. Używając ogólnych tematów związanych z witryną, niszą, czy słowem kluczowym, można znaleźć całe fora poświęcone danej tematyce. Jeśli taka witryna posiada stosunkowo dużą liczbę aktywnych użytkowników, to warto zarejestrować się, dać się poznać i zostać aktywnym współpracownikiem społeczności.
  5. Ciekawym rozwiązaniem jest przeprowadzenie wyszukiwania z różnymi nazwami marek oddzielonymi operatorem OR i sortowanie wyników Według trafności przy jednoczesnym ograniczeniu zakresu dat do Ostatni miesiąc. W ten sposób mamy listę najnowszych wątków, w których wymieniano konkurentów. Jest to miejsce do zaprezentowania własnych rozwiązań.

Tego typu witryny (fora i Q&A) są zwykle bardzo dobrym źródłem bezpośredniego ruchu do witryny, ale mogą prowadzić także do większej świadomości konsumentów, pozyskiwania linków i wzmianek innego rodzaju.

(Źródło: http://www.seomoz.org/blog/headsmacking-tip-18-use-discussion-search-as-competitive-intel)