Post nie dotyczy researchu słów kluczowych dla zawartości wideo na YouTube, ale możliwości wykorzystania serwisu do szukania odpowiednich danych, informacji i słów kluczowych dla tematów, o których posiadamy małą wiedzę.

Załóżmy, że podejmowane są działania SEO dla usługodawcy z branży, o której nie mamy pojęcia. Posiadając pewne informacje próbuje się ustalić najtrafniejsze słowa kluczowe. W takiej sytuacji najpopularniejsze jest korzystanie z Google Adwords Keyword Tool, aby zobaczyć inne sugestie słów kluczowych. Wyniki mogą odpowiadać temu co jest poszukiwane, ale często nie przedstawiają pełnego obrazu. Potrzebna jest bowiem odpowiedzi na pytania, takie jak:

  • czy są jakieś potoczne terminy używane przez ekspertów/klientów w tej dziedzinie?
  • czy są powiązane (podobne) usługi, które klient może oferować, ale których nie wymienił?

Tutaj może pomóc serwis YouTube. Wysłanie filmu wideo do YouTube jest dostępne dla wszystkich posiadających plik wideo i połączenie internetowe. Wielką zaletą tego procesu jest prośba o podanie tekstowego opisu zawartości, odpowiedniego tytułu i powiązanych tagów.

Wystarczy wyszukać w YouTube analizowaną frazę i przejść do wybranych filmów wideo. Przejrzenie tagów powiązanych z filmami pozwala na znalezienie bardzo ciekawych, często pominiętych w narzędziu Keyword Tool, słów kluczowych. Dodatkowo analiza komentarzy może dostarczyć informacji o terminach używanych w branży.

Przeglądając filmy wideo warto zanotować powiązane informacje i sporządź listę potencjalnych możliwości. Następnie można powrócić do Google Keyword Tool i przejść do kolejnego etapu poszukiwań.

Przykładowo autor posta po researchu w YouTube dla frazy „speech therapy” przeszedł od mapy serwisu podobnej do poniższej:

[singlepic id=87 w=320 h=240 float=center]

do bardziej skonkretyzowanego widoku:

[singlepic id=88 w=320 h=240 float=center]
Poprzez iteracyjny proces researchu na YouTube, zrozumienia możliwości i analizy liczby wyszukiwań fraz, można sformułować graficzną wizualizację powiązań miedzy produktami i usługami – coś co może zostać przedstawione klientowi do zaakceptowania i dodatkowych pomysłów. Klienci mogą być często zbyt blisko swojej branży i pomijają podstawowy poziom informacji, kiedy tłumaczą czym się zajmują.

Biorąc pod uwagę, że wysyłającymi filmy wideo i udzielającymi się w serwisie YouTube są ludzie w różnym wieku, z różnych środowisk, zawodów i z innymi osobistymi doświadczeniami, to jest to prawdziwa kopalnia informacji. Dlaczego nie wykorzystać wszystkich dostępnych za darmo informacji do analizy usługi/produktu/branży? Należy jednak pamiętać, że serwis YouTube nie powinien być używany do wszystkich poszukiwań w danym temacie, ponieważ mimo wszystko jest podatny na literówki i błędne informacje.

(Źródło: http://www.seomoz.org/blog/using-youtube-as-a-keyword-research-tool-for-seo)