W listopadzie 2008 r. Google opublikowała 22-stronicowy przewodnik do SEO w formacie PDF – SEO Starter Guide, który następnie został przetłumaczony na 40 języków (w tym również język polski).

Wersja która dostępna była do tej pory obejmowała kilkanaście obszarów wspólnych, których optymalizacja powinna zostać rozważona przez każdego. Zawierała porady dotyczące tytułów, meta tagów, struktury adresów URL, nawigacji na stronie, tworzenie treści, anchor tekstów, itd., mające zastosowanie dla webmasterów na wszystkich poziomach zaawansowania i dla stron różnego rozmiaru i typu. Podręcznik zawierał wiele ilustracji ułatwiających zrozumienie wskazówek oraz linki do innych zasobów pomagających rozwinąć zawarte w podręczniku wyjaśnienie zagadnień.

Google właśnie zaktualizowało dotychczasową wersję poradnika o kilka nowych funkcji i treści. Dodany został słownik definicji i pojęć zawartych w instrukcji, a także metody optymalizacji witryn dla urządzeń przenośnych. Ponadto dodane zostały dodatkowe zdjęcia i przykłady ułatwiające zrozumienie treści oraz bardziej przejrzyste sformułowania dla lepszej czytelności.

Nowy 32-stronicowy poradnik (ang) można pobrać tutaj.