Autor wpisu w Google
Pomysł prezentowania autorów treści w wynikach wyszukiwania wynika z założenia, że autorstwo jest sposobem na zidentyfikowanie i wyróżnienie treści wysokiej jakości. Miesiąc temu pisaliśmy o wspraciu Google dla znacznika autorstwa rel=”author”. Niedawno w wynikach Google.com zaczęły pojawiać się dane autorów – nazwiska i zdjęcia z odnośnikiem do profilu Google autora. Jak informuje Google, nowe rozwiązanie jest testowane na ograniczonej grupie autorów, którzy linkują ze swojej treści do profilu Google i wykorzystują znacznik autorstwa. Odnalezione linki do zawartości autora mają pojawiać się również w jego profilu Google w zakładce +1’s, pod warunkiem, że właściciel profilu udostępnił zakładkę +1’s i przynajmniej raz kliknął przycisk +1. Funkcjonalność pokazywania autorów w SERP Google jest wdrażana stopniowo i ma być zrealizowana w pełni algorytmicznie.

Profil Google

Google informuje, że wykorzystuje profile Google do lepszej identyfikacji autorów treści i daje kilka wskazówek optymalizacji:

  • w profilu Google warto dodać linki do swoich innych stron – profili autora,
  • zdjęcie profilowe Google musi być rzeczywistym zdjęciem autora wysokiej jakości, by mogło być pokazane w wynikach wyszukiwania jako miniaturka,
  • szybkie linkowanie do profilu Google umożliwia przycisk Profil Google – wybranej wielkości ikonka linkująca do profilu Google:
 

Jeden autor

Jeśli posiadamy witrynę lub bloga, w którym tylko my jesteśmy autorami treści, to najlepszym sposobem na wskazanie swojego autorstwa jest linkowanie do swojego profilu Google z każdej podstrony serwisu (np. w postaci przycisku Profil Google) oraz dodanie linku do strony głównej tej witryny w profilu Google.

Wielu autorów

W przypadku gdy w witrynie/blogu publikuje kilku autorów, należy wskazywać indywidualnie autora każdej zawartości (podstrony). Google identyfikuje autora treści na podstawie połączeń między stroną zawartości, stroną autora i profilem Google. Pomoc Google wyjaśnia, że:

  • strona zawartości może być jakimkolwiek fragmentem zawartości, który posiada autora,
  • strona autora informuje o konkretnym autorze i znajduje się w tej samej domenie co strona zawartości,
  • profil Google jest stroną autora w wersji Google.

W celu potwierdzenia autorstwa Google sprawdza czy istnieją linki ze strony zawartości do strony autora (jeśli ścieżka linków prowadzi dalej do profilu Google, to pobrane stamtąd informacje mogą zostać wyświetlone w wynikach wyszukiwania) oraz ścieżka linków prowadząca z powrotem ze strony profilu do strony zawartości. Wzajemne powiązania są ważne – w innej sytuacji każdy mógłby przypisać jakieś treści innej osobie lub wskazać jako swoją zawartość innego autora.

Autorzy w wynikach wyszukiwania Google

Blogi WordPress

Konfiguracja blogów WordPress pod kątem wykorzystania znaczników autorstwa jest dość rozbudowana. Właścicielom witryn wykorzystujących system WordPress można polecić poradniki:

Testowanie znaczników autorstwa

Poprawność stosowania znaczników autorstwa można sprawdzić narzędziem Google: Rich Snippets Testing Tool. Ponieważ narzędzie sprawdza tylko pojedynczą stronę, należy oddzielnie przetestować znaczniki na stronach zawartości i na stronach autorów.

Co to ma wspólnego z Google+

Warto zauważyć, że perspektywa wzbogacenia wyniku wyszukiwania o autora zachęca do stworzenia i wzbogacenia swojego profilu Google. Może to być dodatkowy sposób na pozyskanie użytkowników do sieci społecznościowej Google+.