Metadane autora w Google

znacznik autorstaGoogle ogłosiło, że rozpoczyna wspieranie znacznika autorstwa, który ma pozwolić na łączenie autorów z tworzoną przez nich zawartością online. Rozwiązanie to ma pomagać w wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania zawartości tworzonej przez doceniane osoby. Google wychodzi bowiem z założenia, że najlepsza zawartość jest tworzona przez uznanych autorów i chce to uwzględnić w swoich wynikach wyszukiwania.

Znacznik autorstwa wykorzystuje istniejące standardy – HTML5 (rel="author") i XFN (rel="me") – w celu umożliwienia wyszukiwarkom internetowym i innym usługom sieciowym identyfikowanie prac tego samego autora umieszczonych w Internecie. Jeśli informacje zostały oznaczone znacznikami mikrodanych z Schema.org, to Google również zinterpretuje dane autora.

Autorstwo

Znacznik autorstwa wykorzystuje atrybut rel w odnośnikach do wskazania relacji pomiędzy stroną z autorską zawartością a stroną autora. Znacznik może być wykorzystywany jako jeden z czynników przy określaniu powiązania strony z zapytaniem użytkownika i ustalaniu jej pozycji. Ma to być kolejny krok w kierunku poprawy jakości wyników wyszukiwania.

Strona zawartości może być jakąkolwiek stroną zawierającą autorską zawartość. Będzie nią artykuł, wpis na blogu, przepis kulinarny, opinia, itp.

Strona autora jest stroną z informacjami o konkretnym autorze i musi znajdować się w tej samej domenie co strona z zawartością.

Aby wskazać autora zawartości na stronie, należy dodać link do strony autora w tej samej domenie z dodatkowym atrybutem rel="author", np.:

Artykuł napisany przez: <a rel="author" href="../autorzy/przemyslaw-sztal/">Przemek</a>.

Jest to informacja dla wyszukiwarek internetowych, że podlinkowana osoba jest autorem strony linkującej. Odnośnik musi jednak wskazywać na stronę autora w tej samej witrynie co strona z zawartością. Adresy URL: http://example.com/content, http://www.example.com/content i http://news.example.com mogą być uznane jako część tej samej witryny, nawet jeśli nazwy hostów nie są identyczne.

Linkowanie profili za pomocą rel=”me”

Strona autora często linkuje do innych stron internetowych o tym samym autorze, takich jak strona domowa autora lub profil w serwisie społecznościowym. Aby wskazać wyszukiwarce Google, że wszystkie te profile są ze sobą powiązane i reprezentują tę samą osobę, należy zastosować linki z atrybutem rel="me".

Załóżmy, że strona autora z wcześniejszego przykładu zawiera link do jego strony prywatnej. Mógłby on wyglądać następująco:

<a rel="me" href="http://przemyslawsztal.com">Przeczytaj więcej o Przemku</a>.

Z kolei strona domowa autora może linkować zwrotnie do strony autora w następujący sposób:

Polecam swoje artykuły na <a rel="me" href="https://blog.performancemedia.pl/autorzy/przemyslaw-sztal/" >blogu Performance Media</a>.

Wzajemne linki z atrybutem rel="me" wskazują Google, że profile pod adresami http://przemyslawsztal.com i https://blog.performancemedia.pl/autorzy/przemyslaw-sztal/ reprezentują tę samą osobę.

Testowanie znaczników

Narzędzie do testowania fragmentów sformatowanych umożliwia sprawdzenie czy Google będzie w stanie poprawnie wydobyć dane autora ze strony.

Źródło: http://insidesearch.blogspot.com/2011/06/authorship-markup-and-web-search.html