Kiedy potrzebujesz audytu SEO?
Zazwyczaj audyt SEO wykonuje się, kiedy zaczynasz pozycjonowanie lub chcesz sprawdzić dotychczasowe działania optymalizacyjne. Jednak to jeden z wielu powodów, dla których koniecznie musisz wykonać niezbędne analizy strony lub sklepu internetowego. Audyt SEO warto wykonać przynajmniej w kilku przypadkach.
Widoczność strony w Google, błędy w kodzie źródłowym albo poprawność dobranych słów kluczowych sprawdzasz, gdy strona jest nowa, została przebudowana, nastąpiło jej przeniesienie lub zauważasz spadki jej pozycji w rankingu Google.
Kiedy dokładnie należy wykonać audyt SEO?
Tworzenie nowej strony
Nowa strona internetowa daje wiele możliwości optymalizacyjnych SEO pod warunkiem, że wiemy, które należy wdrożyć. Audyt SEO pokaże, czego brakuje Twojej nowej stronie. Wskaże, jakie meta description napisać, jakie wybrać słowa kluczowe albo jakie treści są wartościowe dla użytkowników Internetu.
Dzięki audytowi już na etapie budowy strony wdrożysz niezbędne i poprawne optymalizacje. W ten sposób Twoja strona zacznie szybko osiągać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Uzyskasz też większy ruch i wyższą sprzedaż. Unikniesz również dodatkowych kosztów w postaci naprawiania źle wykonanych działań SEO np.: tworzonych na własną rękę.
Przebudowa stron
Jeśli posiadasz stronę i planujesz ją przebudować, to konieczne jest przeprowadzeni audytu SEO nowego wersji witryny. Zmianom ulegają szablony, grafiki, teksty czy kody. Każda z tych zmian może negatywnie odbić się na pozycji Twojego sklepu internetowego w rankingu Google.
Błędnie wykonane opisy, źle dobrane słowa kluczowe czy nieopisane nowe grafiki (niezrozumiałe dla botów Google) obniżą ranking Twojej strony. W związku z tym spadną pozycje w wynikach wyszukiwania, a przez to spadnie na niej ruch organiczny, a nawet sprzedaż.
Audyt strony pozwoli szybko zweryfikować negatywne czynniki oraz umożliwi ich poprawienie. Nie stracisz w ten sposób ciężko zdobytych, stałych klientów i szybko pozyskasz nowych.
Migracja stron lub sklepu na inny CMS
Przeniesienie strony sklepu lub strony na inny CMS wiąże się z dużymi zmianami. Następują one w adresie URL, w obrębie hostingu, wyglądzie (grafiki, zdjęcia), a nawet w samej treści. Wielkie zmiany nie pozostawiają dużo ze starej strony i optymalizacji SEO.
Jeśli nie chcesz stracić wysokiej pozycji strony w Google, dużego ruchu, stałych klientów to wykonaj audyt SEO strony. Dzięki audytowi migracja strony czy sklepu obędzie się bez żadnych strat, a dodatkowo przebiegnie sprawniej – bez konieczności naprawiania źle wykonanych działań.
Przejęcie klienta po innej agencji SEO
Korzystając dotychczas z usług SEO agencji, masz konkretne optymalizacje w obrębie swojej strony. Audyt SEO jest wręcz koniecznością, gdy zatrudniasz nową agencję np.: z powodu słabych wyników poprzedników lub powrotu do pozycjonowania po dłuższej przerwie.
Audyt SEO pozwoli ustalić specjalistom, jakie działania wykonano na stronie. Wykaże, które z nich są dobre, a które należy zmienić lub poprawić. Dodatkowo pomoże zaplanować kolejne optymalizacje czy rekomendacje do wprowadzenia. Audyt jednocześnie weryfikuje to, co zostało już zrobione i pozwala ustalić, jakie działania należy podjąć. Dopiero wtedy możesz rozpocząć wdrażanie SEO.
Spadki w wyniku kar lub wprowadzenia aktualizacji algorytmu przez Google
Google co jakiś czas dokonuje zmian swoich wytycznych. Zmienia np.: ranking stron według szybkości ładowania się witryn. W takim wypadku i Twoja strona musi się do nich zastosować – wyświetlać się szybciej.
Jeśli spadek ruchu i sprzedaży na Twojej stronie nie jest związany ze zmianami algorytmu Google, to znaczy, że została ona ukarana. Najczęściej powodem są niskiej jakości treści, nienaturalne linki albo atak hakera – zamieszcza on na Twojej stronie zakazane i ukryte treści.
Audyt SEO strony internetowej pozwoli Ci szybko i bezproblemowo wychwycić czynniki, które wpłynęły na ukaranie strony. Zweryfikujesz jakość swoich linków czy treści na stronie. Dzięki wynikom audytu szybko wdrożysz trafne działania optymalizacyjne. Odbudujesz w ten sposób pozycję witryny, a do tego sprzedaż i wyniki finansowe.
Czym się różni audyt strony internetowej od audytu sklepu?
Podstawową różnicą audytu strony i sklepu w sieci jest weryfikacja słów kluczowych – intencji użytkowników ich wpisujących. Poza tym sklep internetowy bazuje zdecydowanie na większej ilości słów kluczowych. Do każdego produktu w sklepie można przypisać 2-3 frazy typu long tail, po których użytkownicy go wyszukują.
Audyt SEO strony internetowej i audyt sklepu w znacznej części bazują na tych samych założeniach. W obu przypadkach weryfikowane są słowa kluczowe, meta description, struktura szablonu, kody czy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Audyty sprawdzają, czy Twój klient znajdzie na Twojej stronie czy w Twoim sklepie to, czego szuka. Oba analizują również tematyczność witryny i zaspokojenie potrzeb internauty. Jednak są one już odmienne ze względu na funkcje, jakie są przypisane zwykłej stronie i sklepowi online. Jak wyglądają oba audyty?
Audyty SEO stron firmowych
Strona firmowa ma różne funkcje np.: reprezentatywne – buduje świadomość marki, przedstawia misję firmy. Może również informować: wskazuje miejsce funkcjonowania firmy, asortyment. Przez blog rozwija wiedzę specjalistyczną w dziedzinie, w której oferuje produkty.
Audyt SEO analizuje dobór słów kluczowych pod względem informacji, tematyczności. Pokaże skuteczność fraz zawartych w opisach i porówna z konkurencyjnymi stronami. Sprawdzi odpowiednie linkowanie. Dzięki temu wskaże, jakie frazy kluczowe zbudują wysoką pozycję strony w Google np.: strony wizytówki czy promujące usługę. Ujawni również, czy Twoja strona zaspokoi potrzeby użytkowników np.: zdobycie informacji o specyfice Twojej usługi.
Audyty SEO dla sklepów
Audyt sklepu internetowego poza czynnikami ww. skupia się na frazach kluczowych dotyczących sprzedawanego asortymentu – analizie fraz pod kątem sprzedażowym. Podstawową różnicą w analizie fraz jest intencja użytkownika, który je wpisuje. W przypadku sklepu internetowego jest to nie tylko informacja o brandzie, usłudze, czy adresie firmy, ale także zakup.
Poza tym w przypadku szerokiej oferty ilość fraz kluczowych jest zdecydowanie większa, niż w przypadku strony usługowej czy wizytówki. Analizowane są frazy wskazujące grupy produktowe, kategorie, a nawet pojedyncze przedmioty. Dzięki audytowi zyskasz frazy kluczowe promujące nie tylko markę, ale także zwiększające sprzedaż grup produktów czy pojedynczych egzemplarzy.
Analiza strony internetowej krok po kroku
Proces audytu SEO strony internetowej składa się z wielu kroków obejmujących m.in. weryfikację fraz kluczowych, sprawdzenie widoczności Twojej strony, poznanie jakość treści zawartych na stronie czy określenie siły konkurencji. Zadaniem wszystkich analiz jest pokazanie np.: przyczyn niskiego rankingu Twojej witryny oraz niewielkiego ruchu.
Przez wychwycenie błędów za pomocą audytu, wprowadzisz działania optymalizacyjne zwiększające widoczność Twojej strony. To znów pozytywnie wpłynie na wyższą częstotliwość jej odwiedzin. W efekcie zyskasz klientów, którzy zwiększą Twoje dochody. Poniżej pokazano zakres audytu SEO, który jest realizowany w naszej agencji.
Analiza widoczności strony
Sprawdzanie strony www warto rozpocząć od analizy jej widoczności w wyszukiwarce Google. Audyt pokaże nie tylko pozycję strony www w rankingu, ale także wskaże frazy, na jakie jest widoczna. Jak jest to ważne, przedstawione zostało powyżej – intencje użytkowników sieci podczas poszukiwania produktów/usług przekładające się na ruch w Twoim sklepie.
Poza sprawdzeniem jakości i liczebności fraz kluczowych Twoja strona zostanie zweryfikowana pod kątem częstotliwości pojawiania się w wynikach wyszukiwania Google. Do tego analizie zostanie poddana częstotliwość, z jaką odwiedzają Twój sklep internauci. Ważnym krokiem jest także zbadanie profilu linków przychodzących.
Audyt techniczny
Ten audyt jest wykonywany po to, aby poznać czynniki techniczne wpływające na pozycję Twojej strony w rankingu Google. Polega on na weryfikacji kodu źródłowego strony lub sklepu internetowego pod kątem SEO. Ukazuje przyczynę niepoprawnego indeksowania strony przez Google.
Analizowane są także takie czynniki jak rozmiary zdjęć, grafik. Techniczna analiza strony internetowej pokazuje mankamenty oraz dobre aspekty Twojej witryny. Jej wyniki pozwolą wyeliminować błędy i wzmocnić dobre ustawienia. Oczywiście działania optymalizujące wpłyną pozytywnie na indeksowanie strony i jej pozycję w Google.
W ramach technicznego audytu SEO sprawdzane są:
- poprawność semantyczna kodu strony,
- przyjazność adresów url,
- liczba i rodzaje błędów (404, 410)
- liczba i rodzaje przekierowań (301, 302)
- obecność danych strukturalnych,
- szybkość ładowania stron www, w tym wpływ Core Web Vitals,
- optymalizacja grafik (nazwy plików, title i alt, odpowiednie wymiary grafik, kompresja plików),
- analiza plików robots.txt, .htaccess, sitemap.xml,
- linkowanie wewnętrzne.
Analiza treści stron i dopasowania słów kluczowych
Audyt SEO stron www obejmuje analizę treści oraz słów kluczowych w nich zawartych. Mowa o opisach produktów, stronie informacyjnej, kontaktowej czy tekstach zamieszczanych na blogu. Przede wszystkim audyt wykaże, czy treści są użyteczne – merytoryczne dla użytkowników i atrakcyjne dla algorytmów wyszukiwarki.
Analiza strony www pod względem treści określi również, czy teksty zawierają odpowiednie słowa kluczowe odpowiadające tematyce strony, tematyce poszczególnych podstron, a nawet tematyce konkretnego produktu. Pamiętaj, im lepsze treści, im trafniejsze słowa kluczowe, tym większe prawdopodobieństwo, że na stronę lub jej zakładki trafią Twoi potencjalni klienci, a nie przypadkowe osoby.
Analiza konkurencji
Poza audytem Twojej strony zostanie wykonana analiza konkurencji, czyli witryn działających w tej samej dziedzinie – oferujących zbliżony asortyment lub usługi. Audyt sprawdzi widoczność stron konkurencyjnych, frazy na jakie się pozycjonują, profile ich linków czy jakość contentu – treści.
Przez wyniki audytu zyskasz odpowiedzi na pytania: Dlaczego konkurencja ma lepszą pozycję? Dlaczego brand mojej konkurencji jest bardziej rozpoznawalny? Dlaczego osiąga większy ruch lub wyższą sprzedaż? Działania optymalizacyjne wprowadzone na bazie audytu pozwolą Twojej stronie dogonić konkurencję, a z czasem nawet ją wyprzedzić.
Analiza szybkości ładowania strony
Dla aktualizacji algorytmów Google z maja 2021 roku ważne jest tempo ładowania się Twojej strony na komputerach lub na urządzeniach mobilnych typu tablet czy smartfon. Przyjmuje się, że Twoja strona powinna ładować się maksymalnie w 2,5 sekundy.
Jest to liczba maksymalna, obliczona według badań Google. Jeśli Twoja witryna ładuje się wolniej, to jej pozycja w wyszukiwarce zostanie obniżona. Poza tym internauci nie będą dłużej czekali na ładowanie się Twojej strony. Opuszczą ją i zajrzą na strony konkurencyjne.
Audyt szybkości ładowania się strony pozwala wyszukać czynniki wpływające na wolne tempo wyświetlania się jej na laptopie czy tablecie. Ich optymalizacja pozytywnie wpłynie nie tylko na wysoką pozycję w rankingu, ale także na pozytywne decyzje zakupowe Twoich klientów.
Analiza profilu linkowania
Analizy SEO stron internetowych weryfikują także linki prowadzące do Twojej strony. Decydują one w dużej części o pozycji Twojej strony. Ich trafność, jakość, czy autorytet domeny, na jakiej zostały umieszczone, są przypisywane w znacznym stopniu Twojej stronie.
Przez analizę profilu linkowania dowiesz się, czy Twoje linki są wartościowe dla algorytmów wyszukiwarki i użytkowników sieci. Sprawdzisz, jaką siłę przenoszą z portalu na Twoją stronę. Audyt podpowie też, czy linki są tematyczne, czyli opublikowane na portalach powiązanych treściami z Twoimi usługami albo produktami. Źle skonstruowane linkowanie zewnętrzne, a co gorsze użyte niezgodnie z zasadami Google, mogą skutkować znacznym obniżeniem pozycji Twojej strony, a nawet ukaraniem jej przez usunięcie z indeksowania.
Niezbędne narzędzia do zrobienia gruntownej analizy strony
Darmowy audyt Seo daje dużą wiedzę na temat Twojej strony. Jednak jest to drogowskaz pokazujący, w jakim kierunku musisz pójść, aby zyskać lepszy ruch, więcej klientów czy wyższą sprzedaż. Do gruntownej analizy strony internetowej są potrzebne profesjonalne narzędzia. Jednym z nich jest Google Search Console. Jakie możliwości dają zaawansowane możliwości GSC?
Sprawdzenie strony w Google Search Console
Dzięki Google Search Console możesz wykonać obszerny audyt SEO strony. Narzędzie to pozwala poznać stan aktualnie zaindeksowanej strony. Zweryfikujesz także adres URL lub adresy, w zależności od ich ilości. Mało tego, dzięki GSC sprawdzisz poprawność działania swojej witryny na komputerach czy urządzeniach mobilnych. Do tego zweryfikujesz linki prowadzące do Twojego sklepu i znajdujące się bezpośrednio w nim.
Google Search Console to prawdziwa skarbnica wiedzy. Umożliwia także szybkie namierzanie błędów, analizę szybkości ładowania poszczególnych podstron, analizę linków prowadzących do strony. Możesz także sprawdzić widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. W ten sposób nie ucierpi pozycja Twojej strony w rankingu Google. Dlatego jeśli sam nie potrafisz go użyć, specjaliści zrobią to za Ciebie. Ty jedynie musisz zapewnić im dostęp – login oraz hasło.
Wdrożenie audytu SEO strony
Wyniki audytu SEO są tak naprawdę początkiem pozycjonowania. Po otrzymaniu wyników należy wyciągnąć wnioski, opracować działania optymalizacyjne. Zdecydowaną większość z nich wykonują eksperci z agencji SEO np.: nasi z Performance Media.
Nie zapominaj, że Ty również należysz do osób, które mogą wykonać określone czynności. Specjaliści opracują raport SEO, w którym przedstawią rekomendacje do wdrożenia – zalecenia. Postępuj zgodnie z ich instrukcją, a szybko zyskasz wartościowy ruch.
Jak wdrażać rekomendacje?
Zaleceniem ze strony ekspertów – rekomendacją mogą być nowe treści na blogu czy artykuły sponsorowane mające ściśle określone słowa kluczowe. Sam wiesz jako specjalista w swojej dziedzinie, o czym poinformować klientów lub jak promować swoją markę w Internecie.
Starannie wybierz wartościowe portale tematyczne i na ich łamach publikuj merytoryczne artykuły. Podobnie zrób na blogu na swojej stronie lub w swoim sklepie internetowym. W rekomendacjach mogą pojawić się sugestie dotyczące tematyki artykułów czy słów kluczowych.
Nie zapominaj o tym, że Google ceni wyłącznie wartościowe treści – nasycone wiedzą, unikalne, atrakcyjne dla internautów. Nie idź na skróty i nie publikuj tych samych treści na blogu i w mediach. Duplikowanie treści przyniesie wyłącznie kary i obniżenie pozycji Twojej witryny.
Efekty po wdrożeniu audytu SEO
Audyt SEO online jest wartościową informacją dla Ciebie i specjalistów, których zatrudnisz. Pokazuje mankamenty, błędy czy słabe strony Twojej witryny. Zweryfikujesz dzięki niemu przyczyny niskiej pozycji w Google czy niewielkiego ruchu i sprzedaży.
Po wdrożeniu działań optymalizacyjnych oraz rekomendacji Twoja strona zacznie podnosić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Stanie się widoczna dla dużej grupy odbiorców. Przez to wzrośnie na niej ruch, który przekujesz na większą sprzedaż oraz zyski.
Czy warto zrobić darmowy audyt SEO?
Darmowy audyt SEO strony nic Cię nie kosztuje. Poświęcisz dosłownie kilka minut na jego wykonanie. Dostaniesz gotową analizę swojej strony i zalecenia do wprowadzenia. Dodatkowo jego wyniki możesz omówić z konsultantem. Całość będzie przejrzysta, czytelna i zrozumiała dla Ciebie.
Warto wykonać taki test strony, aby zyskać wiedzę na jej temat. Często niestety bywa tak, że właściciele sklepów uważają swoje witryny sieciowe za dobre lub bardzo dobre, a rzeczywistość bywa inna. Ty zapewne również myślisz, że tak jest. „Przecież moja strona szybko się ładuje, ma ładną grafikę, a nawet słowa kluczowe”.

Niestety audyt SEO weryfikuje na minus takie postrzeganie i pokazują szereg problemów. Dla przykładu okazuje się, że strona wykorzystuje tylko kilka procent dostępnego ruchu, zajmuje za niską pozycję i odwiedzają ją przypadkowe osoby. Wychodzi potem na to, że tracisz wielu klientów na rzecz silnej konkurencji
Chcesz sprawdzić, jak wygląda Twoja strona w rankingu Google? Chcesz wiedzieć, co możesz zrobić aby poprawić widoczność stron www w wynikach wyszukiwania? Chcesz większej ilości klientów, wyższej sprzedaży i wyprzedzić konkurencję? Wykonaj audyt SEO online strony…