Wiele firm i agencji SEO proponuje wciąż model rozliczania za efekt. Jest to prosta i przejrzysta forma rozliczeń. Jak to działa? Ustalana jest cena za wybrane frazy (określony efekt usługi). Jeśli wybrane frazy znajdują się na ustalonych pozycjach, to wówczas naliczana jest opłata, ponieważ osiągnięty został umówiony efekt.
Można także spotkać formę rozliczenia polegającą na ustalonej opłacie stałej i dodatkowych kosztach, które pojawiają się, gdy spełnione są określone warunki (najczęściej określona pozycja domeny w wyszukiwarce na wybrane zapytania). Jest to tak zwany model mieszany (określony efekt + stała opłata abonamentowa). System ten ma też sporo wad, które spowodowały, że więcej firm rozlicza się w modelu za abonament.
Pozycjonowanie w modelu abonamentowym jest bezpieczniejszą formą rozliczeń, pozwala na osiągnięcie skutecznego efektu biznesowego całej usługi przez cały czas trwania umowy. Ustalana jest stała cena pozycjonowania przez cały czas trwania umowy w ramach, której agencja SEO zobowiązuje się do wykonywania określonych działań. W ramach abonamentu jesteśmy w stanie przygotować całą strategię pozycjonowania, skupić się na możliwie największej ilości fraz (pozycjonowanie szerokie) opisujących Twoją branże, usługi, produkty, a także jej problematykę. W ten sposób budujemy widoczność Twojego biznesu w wyszukiwarce oraz pozytywny wizerunek marki.